5 SEO tips voor je webshop

31 augustus 2020

Je wilt zoveel mogelijk bezoekers naar je webshop trekken, maar hoe doe je dat? Verkeer vanuit zoekmachines converteert vaak beter dan vanuit social media of advertenties. Dit komt doordat de doelgroep die je bereikt daadwerkelijk op zoek is naar een bepaald product in plaats van dat ze het ‘toevallig’ tegenkomen op Facebook of in een advertentie.

Daarom is webshop SEO belangrijk, zodat je webshop hoog verschijnt in de zoekresultaten. In deze blog delen 5 tips met je die je direct kunt toepassen in je webshop. 

1. Gebruik eenvoudige URL's

Zorg dat er geen nutteloze tags, nummers en andere variabelen in je URL’s zitten. Houd het zo eenvoudig mogelijk als kan en focus je op de zoekwoorden die van belang zijn. Zo kan Google jouw website structuur veel beter begrijpen en zoekers beter op de juiste plek laten landen.

  • Fout:
    www.websteen.nl/shop/collection/43/schoenen/hardlopen/brand498/item46789
  • Goed:
    www.websteen.nl/shop/schoenen/hardlopen/nike/nike-air-pegasus-37/

2. Schrijf eigen content en kopieer nooit van een leverancier

Google houdt van unieke content en duplicate content is zeer ongunstig voor zoekmachineoptimalisatie. Kopieer dus nooit de productteksten van je leverancier, maar schrijf nieuwe, creatieve en unieke content. Een standaardbeschrijving bij je producten is dus geen optie. Herschrijven maar!

3. Voeg interne links toe aan je pagina's

Intern linken is een slimme en relatief eenvoudige manier om pagina's sterker te maken voor Google. Zo stem je ze als het ware af op elkaar. Link met zo gericht mogelijke trefwoorden naar soortgelijke producten. Door veel gericht intern te linken, ben je beter vindbaar op de gelinkte woorden.

4. Optimaliseer je productafbeeldingen

Naast teksten, kunnen afbeeldingen in je webshop ook geoptimaliseerd worden. Zorg hierbij voor unieke alt-tags voor al je afbeeldingen, inclusief product- en merknamen. Sla daarnaast nooit een productfoto op als IMG_1204.jpg, maar geef deze ook een logische naam waarin zoekwoorden terug komen. Als er aan bestandsnamen omschrijvingen worden toegevoegd, zorgt dit voor extra context en misschien ook nog wel extra bezoekers via Google Afbeeldingen. Winning!

5. Vraag om reviews

Een belangrijk middel om hoog in de Google-resultaten te eindigen is door zogeheten user generated content. Oftewel: content die door de gebruikers van je webshop wordt gemaakt. Bijvoorbeeld doordat zij een review achterlaten.

Meer weten over SEO (zoekmachine optimalisatie)?

Gaan je oren klapperen van al deze informatie? Of heb je niet genoeg tijd om dit allemaal bij te houden? Wij helpen je graag om van je webshop een succes te maken. Neem gerust contact met ons op zodat we meer kunnen vertellen over zoekmachine optimsaliatie.

Fabiënne is onze online marketeer. Binnen haar rol helpt ze klanten met het behalen van online doelstellingen via onder andere Google Ads, SEO en social media. Zij is gek op (web)statistieken en duikt hier graag voor je in.
Over de auteur
Online marketeer bij Websteen

 

Contact

Vragen over onze diensten?

We vertellen je graag meer! Mail of bel en we zullen je vragen zo goed en snel mogelijk beantwoorden.

035 - 52 51 676
Binnendelta 9r
1261 WZ Blaricum
Websteen

Heb jij ook een leuke uitdaging voor ons?

We gaan hem graag samen met je aan! Neem contact op, dan vertellen we je alles dat je wil weten:

Websteen