Aan het begin van dit nieuwe jaar ontstaan er nieuwe kansen en nieuwe uitdagingen. Waar heb je in 2021 van geleerd en wat ga je in 2022 anders aanpakken? Allerlei vragen die je waarschijnlijk bezig houden. Maar waar begin je? Wij helpen je graag om 2022 op een fantastische manier te beginnen! We hebben speciaal voor jou 7 tips waar je voordeel uit kunt halen om bijvoorbeeld je omzet, bereik of zichtbaarheid te verhogen.
Tip 1:
Pas je website aan
Neem even de tijd om je eigen website onder de loep te nemen. Misschien is een (kleine) toevoeging aan de website nodig. Denk hierbij aan nieuwe producten, nieuwe medewerkers of wellicht wel een nieuwe dienst die je aanbiedt of wellicht gaat aanbieden. In het laatste geval is dit een mogelijkheid waar bezoekers van je website zich nu al voor zouden kunnen inschrijven?
Tip 2:
Controleer je Social Media kanalen
In het begin van dit nieuwe jaar kun je Instagram, Facebook en LinkedIn een upgrade geven. Dit doe je door de lay-out aan te passen. Breng jouw bezoekers op de hoogte van het laatste nieuws of van eventuele aankomende evenementen of nieuwe diensten die je gaat aanbieden vanaf dit jaar. Je kan met behulp van speciale tools ook alvast je berichten inplannen voor een langere periode zodat je daar de komende maanden (of zelfs het hele jaar) geen omkijken meer naar hebt. Zo kan je zelfs tijdens je vakantie automatisch berichten (laten) plaatsen op je social media kanalen.
Tip 3:
Onderschat de kracht van e-mailmarketing niet
Verstuur jij al nieuwsbrieven? Nog niet? Denk hier dan eens over na, met een nieuwsbrief kun je een band opbouwen met mensen die interesse hebben in jouw dienst of product. De maand januari is een mooie maand om hiermee te starten. In welke frequentie je nieuwsbrieven wilt sturen is afhankelijk van hoeveel content je hebt om deze te vullen. Los van het sturen van nieuwsbrieven kan je ook kiezen voor een geautomatiseerd mailtraject. E-mail automation gaat over het automatisch laten versturen van e-mails, met gepersonaliseerde content, op basis van gegevens óf gebeurtenissen. In het kort dus: “Het geautomatiseerd versturen van de juiste boodschap, naar de juiste persoon op het juiste moment.” Het mooie hieraan is dat je dus niet iedere keer handmatig e-mails hoeft te versturen. Denk bijvoorbeeld aan het verwelkomen van een nieuwe klant of verstuur automatisch follow-up mails na het invullen van een formulier.
Je kan dit zelfs zo inrichten dat als iemand vanuit de nieuwsbrief op een bepaalde link (onderwerp) klikt, je deze persoon een label geeft en dan vervolgens een week later een mail stuurt met extra informatie over dat onderwerp waar deze bezoeker op heeft geklikt. Kortom, ontzettend veel sales mogelijkheden. Ook uren besparen en meer tijd voor je bedrijf overhouden? Wij automatiseren graag voor je.
Tip 4:
Ga online adverteren, bepaal vooraf je budget
Voordat je begint met het kiezen van de kanalen waarmee je in 2022 online wil adverteren, is het goed om eerst even helder te krijgen wat je budget is voor dit jaar. Wil je gaan adverteren voor een bepaalde doelgroep of in een bepaalde regio? Als je in 2021 ook al hebt geadverteerd heb je wellicht nog budget over wat je deze eerst maand wellicht extra kan gaan gebruiken. Breng dan in kaart wat je nog hebt aan budget, dan kun je aan de hand van de kanalen bepalen hoeveel je waarin wilt investeren.
Tip 5:
Denk na over je campagne en kies het juiste kanaal
Online marketing campagnes zijn conversiegericht ingestoken. De campagnes zijn meetbaar. Hier kun je extra omzet mee genereren! Maar op welke kanalen ga je inzetten om te adverteren? Waar zit je doelgroep? Wil je op korte termijn meer bezoekers trekken en conversies genereren? Dan zou Google Ads iets voor je kunnen zijn. Hiermee kom je op basis van je budget direct bovenaan in de zoekresultaten van Google te staan.
Is jouw doel juist om meer bereik te genereren of extra onder de aandacht te komen met een speciale campagne? Dan kan je bijvoorbeeld ook kiezen voor een video op YouTube of een Google Ads Display campagne met een mooie bannerset. Sommige websites zijn extra populair. Denk hierbij bijvoorbeeld aan buienradar.nl. Hoe mooi is het dan als jouw Google Ads Display campagnes daarop zichtbaar zijn?
Tip 6:
Maak een contentkalender
Wat altijd handig is, is om vooraf alvast iets in te gaan plannen voor je berichten op social media. Berichten op social media-kanalen zijn bijvoorbeeld prima van tevoren in te plannen. Lukt het niet om berichten in te plannen? Zorg dan je de juiste afbeeldingen al hebt klaarliggen en de teksten bedacht zijn. Zo kun je binnen enkele minuten al een post live zetten. Plan je berichtjes in of plaats je berichtjes óp of rond de feestdagen. Denk hier goed over na zodat je hier wel structuur in aanbrengt. Je bent hiermee beter zichtbaar omdat veel bedrijven géén berichtjes inplannen.
Tip: sommige berichten kan je ook vaker inplannen. Let er ook op wanneer jouw volgers/bezoekers online zijn om zo op de juiste tijden je berichten te kunnen plaatsen.
Tip 7:
Zorg dat je bereikbaar bent
Als je berichten op bijvoorbeeld social media plaatst, zorg er dan voor dat je kan reageren wanneer bezoekers reacties plaatsen. Het is vervelend als je een leuke actie hebt bedacht en er vervolgens niemand is die deze actie kan opvolgen. Denk daarom vooraf goed na over de berichten die je wilt gaan plaatsen en de eventuele opvolging hiervan.