Blogs 22 februari 2016 3 min
Wil je ook in 2016 weer goed gevonden worden in Google? Dan zijn de volgende 5 GRATIS tips absoluut de moeite waard om te lezen én om deze vervolgens direct toe te passen op je website. Het is overigens goed om te beseffen dat Google het liefst voor elke zoekactie maar één resultaat zou willen laten zien, namelijk het allerbeste resultaat!
Dan nog even wat cijfers om toe te lichten waarom we hierbij voornamelijk focussen op de zoekmachine Google en niet op Bing of Yahoo!. Google is de nummer één zoekmachine van Nederland met in het vierde kwartaal van 2015 een marktaandeel van 91,36% op desktops, 97,08% op tablets en zelfs 97,97% op mobiele apparaten.
Bron: statcounter.com
Op 21 april 2015 heeft Google ervoor gekozen om alleen nog mobielvriendelijke websites bovenin Google te tonen. Dit wordt ook wel Mobilegeddon genoemd. Als je website niet mobielvriendelijk is zal deze slecht gevonden worden ten opzichte van de concurrent die wel een mobielvriendelijke website heeft. Wil je weten of jouw website mobielvriendelijk is? Test dit dan met de volgende tool: search.google.com/test/mobile-friendly
![]() |
Is jouw website na deze test niet mobielvriendelijk? Neem dan contact met ons op.
Als je website door Google als populair gezien wordt dan betekent dit een hogere plaats in de Google ranking. Populair gezien worden is afhankelijk van een aantal gedragsfactoren van de bezoeker van je website. Deze factoren worden onder andere als volgt gemeten:
De resultaten van deze specifieke data zijn allemaal te bekijken in Google Analytics.
Bron: frankwatching.com
Elke titel van een pagina moet uniek, beschrijvend en rond de 55 karakters zijn. Dit is de titel die in Google wordt getoond en die moet opvallen bij de bezoekers. Zie als voorbeeld de volgende pagina titel in de afbeelding hieronder. De titel is uniek en er wordt duidelijk beschreven wat wij doen: websites en online marketing.
|
Om te testen hoe jouw pagina titel eruit komt te zien in Google kan je de volgende tool gebruiken: https://moz.com/learn/seo/title-tag
Rich Snippets komen voort uit gestructureerde data. Denk bijvoorbeeld aan beoordelingssterren die in Google bij jouw pagina worden getoond. Hierdoor valt de pagina meer op en zullen bezoekers sneller op jouw pagina klikken. Zie een voorbeeld in de afbeelding hieronder.
|
Het zoekresultaat van Websteen valt door de Rich Snippets meer op dan de andere zoekresultaten.
Bron: moz.com
Laadtijd van je website is een kleinere factor voor de ranking in Google, maar heeft wel directe invloed op de ranking. Zorg dus altijd voor een snelle laadtijd, dat is ook belangrijk voor de gebruikerservaring van de bezoekers. Lange laadtijden zorgen ervoor voor dat bezoekers snel weer van de pagina verdwijnen.
Wil je ook testen hoe snel jouw website laadt? Test dit dan met de volgende tool: https://tools.pingdom.com/
Bron: moz.com
Heb je zelf geen tijd om aan de slag te gaan met het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website in Google, ook wel zoekmachine optimalisatie of SEO genoemd? Neem dan contact op met Internetbureau Websteen, één van onze online marketing experts helpt je graag verder!