Blogs 6 juli 2022 3 min
Update december 2022
Google stelt einde Universal Analytics uit naar 1 juli 2024
De deadline van 1 oktober 2023 blijkt voor veel bedrijven niet haalbaar, daarom heeft Google besloten deze deadline te verschuiven naar 1 juli 2024.
Hiermee komt Google bedrijven tegemoet die zeggen dat de deadline van 1 oktober 2023 niet haalbaar was. Ook zijn er nieuwe handleidingen beschikbaar die uitleggen hoe je kan overstappen van GA4.
In oktober 2020 werd Google Analytics (GA4) al door Google geïntroduceerd. GA4 vervangt het oude Universal Analytics (UA) als de standaard voor digitale analysemetingen in Google Analytics. Het is geen update van de bestaande versie, maar een compleet nieuwe meetmethode waarmee je websiteverkeer en inspanningen voor online marketing gemeten worden.
Met GA4 heb je straks meer inzicht in de customer journey. Je kunt bijvoorbeeld zien dat een bezoeker je website heeft bezocht via Google Ads, vervolgens jouw app heeft geïnstalleerd en daarna een aankoop heeft gedaan via de app.
Om het gedrag van gebruikers te analyseren wordt er in Universal Analytics gekeken naar de paginaweergaven, sessies en tijd. Met de komst van GA4 is het gedrag van gebruikers gebaseerd op evenementen, zoals scrollen op een pagina, drukken op een bepaalde knop en andere vormen van user engagement. Het gaat er namelijk om wat de gebruikers doen op jouw website of app!
GA4 draait meer om engaged sessions in plaatst van het bouncepercentage. Het bouncepercentage (bounce rate) zegt uiteindelijk namelijk niet zoveel. Stel dat een bezoeker opzoek is naar het telefoonnummer van jouw bedrijf, dan landt de bezoeker op jouw website en klikt op het telefoonnummer waardoor hij/zij daarna direct de website weer verlaat. Hoewel dit misschien van invloed is op je bouncepercentage, is dit tóch een waardevolle gebeurtenis.
De gegevens vanuit het bestaande Analytics kunnen helaas niet overgezet worden en je zal dus met GA4 helemaal opnieuw moeten beginnen met het verzamelen van data. De data uit je huidige Analytics (UA) blijft nog beschikbaar tot 1 januari 2024. Als deze data belangrijk voor je is, heb je de mogelijkheid om de data te exporteren.
Wanneer je inlogt in je Analytics kun je zelf eenvoudig zien welke versie je gebruikt. Als je voor het nummer UA ziet staan, dan gebruik je nog de oude Analytics. Zie je alleen een nummer, dus zonder UA, dan heb je al de nieuwste GA4! Uiteraard kunnen wij jou helpen om de statistieken van jouw website goed in te stellen. Goed om te weten, is dat dit voor onze campagnes ook van belang is. Zo hebben we namelijk de juiste resultaten en kunnen we hier weer aanpassingen op doen.
Wij raden je aan om nu alvast te beginnen met het verzamelen van data in Google Analytics 4. Dan kun je de data parallel met het huidige Universal Analytics ophalen. Zo kun je vast wennen aan de nieuwe interface en mis je in de toekomst, wanneer Universal Analytics verdwijnt, geen belangrijke data.
Wij kunnen je hierbij helpen en geven je graag advies. Een standaard integratie kunnen wij al voor je klaarzetten in ongeveer 1 uur! Interesse? Stuur ons dan een mailtje via: marketing@websteen.nl.
Andere vragen over Google Analytics 4? Mail of bel ons gerust! Wij zullen je vraag zo spoedig mogelijk beantwoorden.