Google Analytics 4 (GA4) komt eraan. Ben jij al voorbereid?

6 juli 2022

Google analytics 4 (GA4) laten instellen door WebsteenIn oktober 2020 werd Google Analytics (GA4) door Google al geïntroduceerd. GA4 vervangt het oude Universal Analytics (UA) als de standaard voor digitale analysemetingen in Google Analytics. Het is geen update van de bestaande versie, maar een compleet nieuwe meetmethode hoe je websiteverkeer en inspanningen voor online marketing gemeten worden.

Met GA4 kan je straks meer zien van de customer journey. Je kan bijvoorbeeld zien dat een bezoeker je website heeft bezocht via Google Ads, vervolgens jouw app heeft geïnstalleerd en daarna een aankoop heeft gedaan via de app.

Om het gedrag van gebruikers te analyseren wordt er in Universal Analytics gekeken naar de paginaweergaven, sessies en tijd. Met de komst van GA4 is het gedrag van gebruikers gebaseerd op evenementen zoals scrollen op een pagina, drukken op een bepaalde knop en andere vormen van user engagement. Het gaat er namelijk om wat de gebruikers doen op jouw website of app!

Engaged Sessions

GA4 draait meer om engaged sessions in plaatst van het bouncepercentage. Bouncepercentage (Bounce rate) zegt uiteindelijk niet zoveel. Stel dat een bezoeker opzoek is naar het telefoonnummer van jouw bedrijf: de bezoeker land op jouw website en klikt op het telefoonnummer waardoor hij/zij daarna direct de website weer verlaat. Dit is dan tóch een waardevolle gebeurtenis.

De gegevens vanuit het bestaande Analytics kunnen helaas niet overgezet worden en zal je dus met GA4 helemaal opnieuw moeten beginnen met verzamelen van data. De data uit je huidige Analytics (UA) blijft nog beschikbaar tot 1 januari 2024. Als deze data belangrijk voor je is, heb je de mogelijkheid om de data te exporteren.

Hoe weet ik welke versie ik heb?

Wanneer je inlogt in je Analytics kan je dit zelf eenvoudig zien. Als je hier UA ziet staan voor het nummer dan heb je nog de oude Analytics, zie je alleen een nummer zonder UA dan heb je al de nieuwste GA4! Uiteraard kunnen wij jou helpen om de statistieken van jouw website goed in te stellen. Dit is ook voor onze campagnes van belang, zodat wij voor jou de juiste resultaten hebben om hier aanpassingen te kunnen doen.

Wat moet er gebeuren?

Wij raden je aan om nu alvast te gaan beginnen met het verzamelen van data in Google Analytics 4. Dan kun je de data parallel met het huidige Universal Analytics ophalen. Zo kun je vast wennen aan de nieuwe interface en mis je in de toekomst, wanneer Universal Analytics verdwijnt, geen belangrijke data.



Websteen team

Tobias, online marketeer bij WebsteenOndersteuning nodig? Wij helpen graag!

Wij kunnen je hierbij helpen en adviseren, een standaard integratie kunnen wij voor je klaarzetten in ongeveer 1 uur! Interesse? Stuur ons dan een mailtje via: marketing@websteen.nl.

Andere vragen over Google Analytics 4? Mail of bel ons gerust! Wij zullen je vraag zo spoedig mogelijk beantwoorden.

Mail sturen
 

Contact

Vragen over onze diensten?

We vertellen je graag meer! Mail of bel en we zullen je vragen zo goed en snel mogelijk beantwoorden.

035 - 52 51 676
Binnendelta 9r
1261 WZ Blaricum
Websteen

Heb jij ook een leuke uitdaging voor ons?

We gaan hem graag samen met je aan! Neem contact op, dan vertellen we je alles dat je wil weten:

Websteen