Direct contact: 035 - 52 51 676 / info@websteen.nl
|

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2016

E-mail marketingDe vierde editie van het Nationaal E-mail Onderzoek is op 4 oktober 2016 gepubliceerd door CG Selecties en Blinker. Dit jaarlijks terugkerende onderzoek geeft ons meer inzicht op de manier hoe Nederlanders omgaan met het kanaal e-mail. Het consumentenpanel van CG Selecties bestond uit 2.148 personen die ieder 28 vragen voorgelegd hebben gekregen met als focus e-mail en andere communicatiemiddelen, zoals WhatsApp en Facebook. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat e-mail nog lang niet overleden is en nog steeds een belangrijke rol in ons dagelijks leven speelt.

Inschrijvingen

Maar liefst 85% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op nieuwe e-mail nieuwsbrieven ingeschreven. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste Nederlanders (57%) zich inschrijven op één tot vijf nieuwe e-mail nieuwsbrieven per jaar. Een kleiner deel, namelijk 16%, schrijft zich in voor zes tot tien nieuwsbrieven.

Devices

Onze e-mails openen en lezen we het liefst op onze smartphone. De smartphone is met 37% het meest gebruikte device, gevolgd door de laptop met 30% (dit zijn vooral Nederlanders van 45 jaar of ouder). Opvallend is het feit dat slechts 11% van de respondenten aangeeft dat de tablet het minst de voorkeur geniet voor het lezen van mails. Een logische reden hiervoor is dat de tablet vaak door het hele gezin wordt gebruikt en je je inbox dus niet helemaal voor jezelf hebt.

E-mail als conversiedrijver

Uit het onderzoek blijkt dat e-mail de belangrijke conversiedrijver is voor webshops. 55% van de Nederlanders geeft aan dat ze vaker dan één keer via e-mail iets hebben aangeschaft. Geen enkel ander online kanaal komt hierbij in de buurt. Facebook staat weliswaar op twee, maar scoort slechts 12% op ‘vaker dan één keer een aanschaf via dit kanaal’.

Nieuwsbrieven

In principe zijn de eerdergenoemde uitkomsten geen schokkende nieuwe informatie. Waar het wel interessant begint te worden, zijn de onderzoeksresultaten met betrekking tot nieuwsbrieven. Voor gemiddeld iets meer dan de helft van de Nederlanders (54%) is het ontvangen van aanbiedingen en exclusieve deals de belangrijkste reden om zich in te schrijven op e-mail nieuwsbrieven. Tevens scoort het op de hoogte blijven van een organisatie, met 46% hoog als inschrijfreden. Kennelijk worden Nederlanders zowel door een mooie aanbieding als door de behoefte aan informatie getriggerd om zich in te schrijven op e-mail nieuwsbrieven. Informatie waar jij als ondernemer goed op in kunt spelen!

Stuur je té veel mails of is je content niet relevant genoeg? Dan schrijven mensen zich uit voor je nieuwsbrieven. De helft van de respondenten geeft een te hoge frequentie als voornaamste reden om zich uit te schrijven. Wat opvallend is, is dat 33% van de Nederlanders aangeeft dat zij uitschrijven op het moment dat zij erachter komen dat zij zich nooit bewust hebben aangemeld. Betekent dit dan dat veel bedrijven de wetgeving negeren en jou ongevraagd aanmelden of melden we ons voor zoveel nieuwsbrieven aan dat we het niet meer kunnen herinneren?

Leesmomenten

Nederlanders lezen het vaakst van 07.00 tot 09.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur hun persoonlijke e-mails. Het lijkt er dus op dat vóór werk of school en na werk of school de favoriete leesmomenten zijn. De leeftijdsgroep 65+ is logischerwijs het minst bezig met werk en school en onder hen zie je dat de leesmomenten meer over de hele dag zijn verspreid. Houd er rekening mee dat deze informatie vooral interessant is als jouw bedrijf zich in de B2C-sector bevindt.

Terug naar het overzicht

Home>Blog>Internet marketing>Het Nationaal E-mail Onderzoek 2016