Wij werken vanuit huis en zijn daarom telefonisch minder goed bereikbaar. We vragen je om, indien mogelijk, per e-mail via support@websteen.nl contact met ons op te nemen.
Direct contact: 035 - 52 51 676 / info@websteen.nl
|

Weet jij eigenlijk wel wat er op jouw website gebeurt?

Je hebt een website, het visitekaartje van je bedrijf waar je een paar duizend euro of meer aan besteed hebt. Een website die jij zo slim hebt ingericht dat het jou helpt bij het krijgen van nieuwe orders of het binnenhalen van leads. De waarheid is echter dat de orders en leads tegenvallen of in ieder geval nog niet binnenkomen in de groten getale waarop jij had gehoopt.

wat gebeurt er op jouw websiteEn nu? Hoe ga je er voor zorgen dat je weet wat er op je website gebeurt? En nog belangrijker: Weet jij welke websitebezoekers die jij nu aantrekt ook zorgen voor business zodat je meer soortgelijke bezoekers kan aantrekken?

Gratis meer inzicht krijgen in 30 dagen

Meten is weten

Je wilt graag je websitebezoekers beter leren kennen door slim te gaan meten. Want als je jouw websitebezoeker kent, dan kan je ook jouw website en campagnes slimmer inrichten om er voor te zorgen dat je de juiste bezoeker binnenhaalt en daarmee ook jouw targets haalt.

Bij het meten van jouw website is het belangrijk om jouw KPI’s in het oog te houden, om te meten met zuivere websitestatistieken en om de juiste bezoekers aan te trekken.

Jouw KPI’s: Welke doelstelling(en) wil je behalen?

De eerste stap is jezelf afvragen wat je wilt bereiken en hoe je dit meetbaar kan maken. Je bepaalt jouw langetermijndoelstelling en hangt daar KPI’s aan, oftewel Key Preformance Indicators. Door middel van KPI’s kun je bepalen hoe succesvol een bepaalde actie of campagne is. KPI’s zijn bijvoorbeeld:

  • Het aantal ingevulde aanvraagformulieren
  • Het aantal bezoekers op je website
  • Spontane naamsbekendheid (en daarmee dus veel gratis verkeer)

Stel: Jouw langetermijndoelstelling is om per jaar 120 nieuwe leads via de website te genereren.

Per maand kun je dan jezelf een KPI opleggen van 10 leads. Hierdoor maak je het voor jezelf meetbaar of je jouw doelstelling wel gaat halen. Want als je de ene maand maar 9 leads haalt, dan weet je dat je de maand erna bij moet sturen naar 11 leads om uiteindelijk op het gemiddelde van 10 leads te komen.

Nu kunnen je bezoekers op jouw website echter twee formulieren invullen: een offerteformulier en een contactformulier. Is het invullen van een van die formulieren dan voldoende om mee te kunnen tellen als nieuwe lead? Of zijn alleen de bezoekers die het offerteformulier invullen een nieuwe lead?

En de bezoeker die een lead wordt, komt die binnen via de facebookcampagne of hebben ze je via Google gevonden? En hoe meet je deze data?

Zuivere websitestatistieken: Welke data meet jij?

Om je inzicht te geven in jouw online prestaties biedt Google jou de gratis dienst Google Analytics aan. Google Analytics verzamelt een schat aan waardevolle informatie over jouw website.

Om het voorbeeld van hierboven aan te halen: je kunt op deze manier bij gaan houden hoe vaak welk formulier op je website ingevuld wordt en van welke bron (bijvoorbeeld facebook) een lead afkomstig is, zodat je jouw KPI’s beter kan bepalen en kunt bijsturen. Google Analytics is dus een tool die echt niet mag ontbreken voor jou als online ondernemer!

wat gebeurt er op jouw websiteEchter is het wel noodzakelijk om een paar acties door te voeren om zuivere websitestatistieken te meten. Je wilt toch geen belangrijke beslissingen maken op basis van foute informatie?

Indien je gebruik maakt van deze tips, zorg jij ervoor dat je jouw statistieken zuiver houdt. 

1. Controleer je implementatie

Gebruik Google Tag assistent om te checken om de Analytics tag goed geïmplementeerd is op jouw website. Indien dit namelijk niet correct gebeurd is, worden er geen statistieken gemeten en dat zou zonde zijn.

2. Zuiver je statistieken van bots en spiders

Zorg dat je in Google Analytics de optie ‘filter bots en spiders’ aan hebt staan. Hierdoor worden de bij Google bekende bots en spiders er uit gefilterd.

3. Track jouw campagnes

Hoe? Door het gebruik van utm-codes. Indien je bijvoorbeeld een facebookcampagne hebt draaien is het handig om door middel van codes achter jouw website-url te kunnen achterhalen dat de desbetreffende bezoeker via facebook binnen kwam.

De meest belangrijke om te gebruiken zijn:

  • Source: om de herkomst van jouw websitebezoeken uit af te leiden. Dit kunnen bronnen zijn als Facebook of LinkedIn.
  • Medium: het marketing-medium, zoals cpc (betaald verkeer), organisch of zelfs e-mail.
  • Campaign: jouw campagne naam.

4. Zoektermen in de gaten houden

Je kunt in Google Analytics zien waar mensen naar zoeken. Door dit te weten, kun je je website aanpassen op basis van hun zoekgedrag en maak je jouw website dus relevanter voor de bezoekers.

5. Stel doelen in

In Google Analytics kun je doelen instellen. Door het instellen van jouw doelen, kun je meten wat bezoekers op jouw website doen.

Je kan op die manier meten of een bezoeker een offerteformulier of contactformulier heeft ingevuld. Wat dan weer handig is om jouw KPI’s te kunnen specificeren!

Het aantrekken van de juiste bezoekers

Mocht je jouw KPI’s bepaalt hebben en je Google Analytics zo hebben ingericht dat je zuivere statistieken meet, dan komt het leuke stuk: Zorgen dat je jouw website en campagnes zo gaat optimaliseren dat deze voor jou gaat werken!

Om jou alvast op weg te helpen, hebben wij speciaal voor jou een eenvoudig dashboard gecreëerd waarmee je binnen één oogopslag de performance van je website kunt zien en de juiste bezoekers kunt gaan aantrekken.

Je komt bijvoorbeeld te weten:

  • Hoeveel gebruikers je per maand aantrekt
  • Welke verkeersbronnen deze bezoekers gebruiken
  • Waar je bezoekers vandaan komen en welk apparaat zij gebruikt hebben
  • Wat jouw top 10 meest bezochte pagina’s zijn
  • Welke zoektermen jouw bezoekers gebruiken

Door deze informatie kan je jouw website verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld je website optimaliseren voor mobiel verkeer omdat je ziet dat de meeste bezoekers via mobiele apparaten binnenkomen. Of je kan bepalen of op de top 10-pagina’s waar jouw bezoekers komen ook jouw belangrijkste informatie benoemd wordt. Of dat je op de juiste zoektermen gevonden wordt.

Wil jij weten wat er op jouw website gebeurt? Vraag dan nu het dashboard aan. Helemaal gratis.

Gratis meer inzicht krijgen in 30 dagen

Terug naar het overzicht

HomeBlogInternet marketingWeet jij eigenlijk wel wat er op jouw website g...