Direct contact: 035 - 52 51 676 / info@websteen.nl
|

Zo pak jij je bezoekers in rond de feestdagen

We zitten momenteel alweer in het vierde kwartaal van het jaar 2017. Het klinkt wellicht nog ver weg, maar de feestdagen komen er weer aan. Aan het einde van het jaar stijgt de online verkoop van cadeaus enorm. In deze periode bestellen we namelijk liever online om de drukte in de fysieke winkels te ontlopen. Voor ondernemers met een webshop is het dus belangrijk om tijdig te beginnen met de voorbereidingen want er valt veel winst te behalen tijdens de feestdagen. Websteen helpt je graag met een goede voorbereiding, zodat ook jij kunt genieten van de aankomende feestmaanden!

Belangrijke data

Behalve de nationale feestdagen zijn er in de maanden oktober, november en december ook nog wat speciale dagen die zijn over komen waaien vanuit Amerika. Tegenwoordig doen ook veel Nederlandse retailers mee aan deze tradities. In principe hoef je niet voor elke feestdag een ludieke actie te bedenken, maar toch is het zonde als je als ondernemer de volgende data negeert:

  • Black Friday (25 november 2016). De dag na Thanksgiving en het begin van het seizoen voor de kerstaankopen.
  • Cyber Monday (28 november 2016). De maandag ná Black Friday en het Amerikaanse begrip voor een online koopjesfestijn.
  • Sinterklaas (5 december 2016)
  • Kerst (24, 25 en 26 december 2016)
  • Oudejaarsdag (31 december 2016)
  • Nieuwjaarsdag (1 januari 2017)

Feestelijke acties

Omdat voor de meeste Nederlanders de laatste maanden van het jaar al duur genoeg zijn, is het voor hen aantrekkelijk om gebruik te maken van extreme kortingen. Hierbij is het belangrijk dat je je blijft onderscheiden van je concurrent want ook zij zullen speciale aanbiedingen hebben. Om van de bezoekers op je website ook daadwerkelijke kopers te maken, zijn er verschillende dingen die je kunt ondernemen. Ter inspiratie geven we een paar voorbeelden:

  • Tijdelijke gratis verzendkosten. Informeer je bezoekers goed over de levertijden (aangepaste levertijden vanwege drukte), ook wanneer je als bedrijf afhankelijk bent van een andere partij als PostNL of DHL.
  • Kinderen online hun schoen laten zetten
  • Een kleinigheidje bij elke online bestelling
  • Langere openingstijden van de webshop
  • Per online aankoop een donatie aan het goede doel
  • Mogelijkheid tot verzending in een cadeauverpakking (inclusief persoonlijk kaartje)

E-mail marketing

Nieuwsbrieven worden vaak verstuurd rondom de feestdagen. Het moment om je doelgroep prettige feestdagen en een voorspoedig nieuwjaar te wensen. Omdat de Nederlandse consument gemiddeld 96 e-mails per week krijgt, is het belangrijk dat je in de onderwerpregel een duidelijke boodschap zet. Op deze manier trigger je hen om de mail te openen in plaats van het direct verwijderen ervan. Houd de e-mail kort en krachtig en belicht de belangrijkste zaken (acties en aanbiedingen). Denk goed na over de periode wanneer je de mailing wilt verzenden. Wil je de kerstacties onder de aandacht brengen, doe dit dan op tijd, maar overdrijf niet. Probeer je in te leven in de doelgroep en maak dan een gerichte keuze. Test de nieuwsbrieven door de mailing eerst naar jezelf te sturen en deze te beoordelen. Stel hierbij de vraag in hoeverre jij de mail aantrekkelijk genoeg vindt om te openen en verder te lezen, wanneer je deze in je inbox ziet verschijnen.

Webdesign

De meeste mensen krijgen bij het denken aan de sfeer rondom de feestdagen een warm gevoel. Het is belangrijk om dit op je website ook over te brengen. Een winkelier maakt zijn etalage namelijk ook mooier voor de feestmaanden. Met simpele aanpassingen als het veranderen van je header-foto of door het toevoegen van een kerstboompje of cadeautje in je logo, maak je al grote stappen. Zorg ervoor dat je bezoekers direct zien dat ze voor hun inkopen bij jou aan het juiste adres zijn door op de landingspages de verschillende acties te communiceren. Laat de feestdagen overal op je website terugkomen, maar let goed op dat de aanpassingen wel bij je huisstijl blijven aansluiten.

Social media content

Waarschijnlijk ben je al continu bezig met het creëren van content voor op je sociale media. We hoeven je niet meer te vertellen dat je hiermee ook kunt inspelen op de gekte rondom de feestdagen. Online zijn er tal van voorbeelden te vinden van grote bedrijven die met leuke woordspeling en eigen visuele content inhaken. Ga creatief om met content creatie, maar denk niet te moeilijk en blijf origineel. Gebruik rechtenvrije afbeeldingen en maak de boodschap herkenbaar door het toevoegen van je eigen huisstijl of logo. Via verschillende tools is het mogelijk om je content ruim van tevoren in te plannen, zodat je op de dag zelf er niet aan hoeft te denken en je zelf ook kunt genieten van de feestdagen.

Hoe verder in 2017?

Niet alleen rondom de feestdagen is het belangrijk om online op te vallen. Vrijwel het hele jaar door kunnen de bovenstaande tips en tricks worden ingezet. Speel als bedrijf goed in op de actualiteiten door het opstellen van een contentkalender. In deze contentkalender staan de relevante data voor je doelgroep. Houd deze goed in de gaten zodat je tijdelijk aanpassingen aan je website, mailing en social media kunt doen en verras je bezoekers!

Terug naar het overzicht

Home>Blog>Internet marketing>Zo pak jij je bezoekers in rond de feestdagen