It's happening: Gratis in Google Shopping

1 oktober 2020

It’s happening: Gratis Google Shopping advertentiesSinds de introductie van Google Shopping is dit platform ontzettend waardevol gebleken voor e-commercebedrijven. Heb jij een webshop? Dan kan Google Shopping je veel relevante bezoekers én extra verkopen opleveren. Een vermelding in Google Shopping komt vanuit Google Ads, het advertentieplatform van Google, en daar moet je voor betalen. Maar nog deze maand komen er ook gratis vermeldingen beschikbaar. Gratis? Ja, écht. En ik vertel je hier graag meer over.

Een opfrisser: wat is Google Shopping?

Wanneer je naar een product zoekt in Google, dan is de kans groot dat je bovenaan of naast de zoekresultaten productafbeeldingen met prijs en aanbieder ziet. Dit is Google Shopping. Je klikt op een resultaat en je wordt direct doorgestuurd naar het product op de webshop van de aanbieder. Nog even afrekenen en je bent klaar.

Het gemak van Google Shopping maakt dit platform een belangrijk onderdeel van de online marketing plannen voor webshops. Door jouw productaanbod direct aan jouw doelgroep te tonen en ze te laten vergelijken, trek je al snel de juiste bezoekers.

Om zichtbaar te zijn in Google Shopping zet je een campagne op in Google Ads. Iedere keer dat er op jouw product in de zoekresultaten wordt geklikt, betaal je een (klein) bedrag.

Google Shopping, maar dan gratis

Google Shopping, maar dan gratis

Tot nu toe verdiende Google goed geld aan Google Shopping. Adverteerders over de hele wereld maken gebruik van dit platform. Maar los daarvan wil Google gebruikers vooral de beste ervaring bieden. Vandaar dat het vanaf half oktober ook mogelijk is om zichtbaar te zijn in Google Shopping zonder dat je daarvoor hoeft te betalen. Dit betekent dat gebruikers in Google nog meer producten kunnen vinden van nog meer aanbieders.

De producten worden zichtbaar op het Shopping tabblad in Google. Ze zijn daarmee niet direct zichtbaar bovenaan of naast de zoekresultaten, dit gedeelte is vooralsnog alleen beschikbaar voor adverteerders.

Hoe gaat dat in z’n werk?

De productinformatie die in Google Shopping wordt getoond, wordt uit een productfeed gehaald. Een productfeed is een overzicht van alle producten op jouw webshop inclusief belangrijke kenmerken zoals een omschrijving, afbeeldingen en de prijs.

Om in aanmerking te komen voor de gratis Google Shopping vermeldingen dien je een Google Merchant Center aan te maken. Ook dit is kosteloos. Hier kun je jouw productfeed uploaden en je aanmelden voor Google Shopping. Je hebt dan geen Google Ads account nodig.

Net als bij de organische zoekresultaten voor websites (die ook gratis zijn) wordt de kwaliteit van de productfeed belangrijk. Hoe compleet en correct de informatie in de feed is bepaalt of en hoe je wordt weergegeven in Google Shopping. Wil je gebruikmaken van de gratis Shopping-vermeldingen? Dan moet jouw productfeed dus (eigenlijk meer dan) 100% in orde zijn.

Klinkt dit interessant maar is het nog abracadabra?

Geen probleem, want we helpen je graag. We kunnen meedenken over je productfeed, deze optimaliseren en het Google Merchant Center voor je aanmaken. Wil je toch liever zichtbaar zijn bovenaan de zoekresultaten zelf? Dan kunnen we uiteraard ook een betaalde Google Shopping campagne opzetten.

Starten met Google ShoppingMeer over online marketing

Kaylee Eijer is online marketeer bij Websteen. Bij Websteen kom je haar voornamelijk tegen als je aan de slag gaat met adverteren in zoekmachines of op social media. Zij heeft ervaring met allerlei branches, maar heeft stiekem een kleine voorliefde voor webshops en beauty-gerelateerde ondernemingen.
Over de auteur
Online marketeer bij Websteen

Contact

Vragen over onze diensten?

We vertellen je graag meer! Mail of bel en we zullen je vragen zo goed en snel mogelijk beantwoorden.

035 - 52 51 676
Binnendelta 9r
1261 WZ Blaricum
Websteen

Heb jij ook een leuke uitdaging voor ons?

We gaan hem graag samen met je aan! Neem contact op, dan vertellen we je alles dat je wil weten:

Websteen