Mag je in Google Ads adverteren op de naam van je concurrent?

3 juli 2020

Google Ads wordt door veel ondernemingen ingezet om beter zichtbaar te zijn in Google. Niet gek, want met de juiste zelfgekozen zoekwoorden en het juiste bod kun je al direct bovenaan de zoekresultaten verschijnen.

Er zijn veel strategieën om Google Ads in te zetten. Een daarvan is het adverteren op de naam van concurrenten. Dit kan goed werken, maar mag het ook?

Lang antwoord kort: ja, dat mag. Maar natuurlijk zijn er uitzonderingen en voorwaarden.

Waarom zou je adverteren op de naam van de concurrent?

Het is niet altijd even chique, maar het kan wel degelijk extra conversies opleveren. Dit is dan ook de voornaamste reden om te adverteren op de naam van je concurrent. Je richt je namelijk op bezoekers die op zoek zijn naar een specifieke dienst of een bepaald product die jij óók aanbiedt. De intentie is er, dus je weet zeker dat je jouw doelgroep te pakken hebt.

Adverteren op de naam van je concurrent is relatief duur

Meer conversies? Klinkt goed. Los van de vraag of het mag en of het netjes is, is de vraag ook of het rendabel adverteren is. De klikkosten voor het adverteren op de naam van je concurrent zijn namelijk relatief hoog.

Welke prijs jij betaalt voor een klik wordt namelijk voor een groot deel bepaald door de relevantie van jouw advertentie. In hoeverre sluiten het zoekwoord, de advertentie en de landingspagina op elkaar aan? Omdat jij de naam van een concurrent niet zomaar in de advertentietekst mag gebruiken en jouw website – waarschijnlijk – ook niet uitgebreid over jouw concurrent gaat zal de relevantie een stuk minder zijn. Mindere relevantie betekent een lagere kwaliteitsscore vanuit Google en daarom betaal je een stuk meer voor een klik.

Staan deze hogere klikkosten nog in verhouding met de opbrengsten?

Naam in de advertentietekst is een no-go

Wanneer iets als merknaam is geregistreerd dan is deze naam beschermd. Je kunt deze naam dan niet zomaar gebruiken. Daarbij hanteert Google ook de volgende stelregel: er mag geen enkele verwarring ontstaan over wie de adverteerder is. Je mag je daarom niet voordoen alsof je de concurrent bent om zo mensen te misleiden.

In de praktijk betekent dit dat je de naam van de concurrent niet in de advertentietekst mag gebruiken. Ons advies? Probeer grijs gebied te voorkomen en doe het gewoon niet.

Naam als zoekwoord is oké

Met betrekking tot het gebruik van merknamen als zoekwoord is Google kort en bondig: geen beperkingen. Je mag dus gerust een Google Ads campagne opzetten en bieden op de naam van jouw concurrent. Zoekt iemand naar jouw concurrent in Google? Dan kan jouw advertentie naar voren komen.

Hoe zit het met merknamen?

Voor geregistreerde merknamen geldt eigenlijk hetzelfde als voor het gebruik van de namen van concurrenten. Zoekwoord mag, advertentietekst mag niet.

Merken kunnen het merknaam kenbaar maken aan Google, zodat Google het gebruik van deze merknaam kan beperken. Advertentieteksten die de merknaam bevatten worden dan automatisch afgekeurd. Voorwaarde is wel dat het een officieel geregistreerde merknaam is.

Er is wel een belangrijke uitzondering voor resellers. Verkoop jij producten van specifieke merken? Dan kun je toestemming vragen aan het merk om de merknaam in de advertentietekst te mogen gebruiken. Het merk moet dan jouw Google Ads account ID doorgeven aan Google, je wordt dan een geautoriseerde adverteerder.

Adverteert er iemand op jouw naam?

Altijd vervelend, want het kan er voor zorgen dat jouw concurrent beter gevonden wordt dan jijzelf. Je kunt natuurlijk zelf mee gaan bieden, maar zo drijven jullie samen de klikkosten op. Soms is het al voldoende om eens contact met de concurrent op te nemen en vriendelijk te verzoeken de advertentie uit te schakelen. Dat het mag betekent natuurlijk niet dat het ook moet.

Houd er rekening mee dat het bieden op jouw naam als zoekwoord dus wel mag. Check daarom vooral de advertentieteksten. Is het duidelijk wie er achter de advertentie zit? Doet de concurrent zich niet voor als jou?

Heb je een geregistreerd merk en ben je van mening dat er inbreuk wordt gemaakt op jouw merkenrecht? Dan kun je een klacht indienen bij Google. Zij zullen de advertentie dan beoordelen.

Handige links

Kaylee Eijer is online marketeer bij Websteen. Bij Websteen kom je haar voornamelijk tegen als je aan de slag gaat met adverteren in zoekmachines of op social media. Zij heeft ervaring met allerlei branches, maar heeft stiekem een kleine voorliefde voor webshops en beauty-gerelateerde ondernemingen.
Over de auteur
Online marketeer bij Websteen

Contact

Vragen over onze diensten?

We vertellen je graag meer! Mail of bel en we zullen je vragen zo goed en snel mogelijk beantwoorden.

035 - 52 51 676
Binnendelta 9r
1261 WZ Blaricum
Websteen

Heb jij ook een leuke uitdaging voor ons?

We gaan hem graag samen met je aan! Neem contact op, dan vertellen we je alles dat je wil weten:

Websteen