Van winkelmand afhaker naar conversie

25 maart 2021

winkelafhaker webshop WebsteenEerder schreven wij al in een blog dat de online verkoop aantrekt. Online shoppen wordt steeds groter en daar hoort het creëren van een goede gebruikerservaring bij. Het belangrijkste is dat de klant centraal staat, dit heeft direct invloed op je conversies. Steeds vaker horen we dat de uitdaging van onze klanten het volgende is: "de bezoeker rekent zijn winkelmandje niet af." Oftewel, een bezoeker plaatst een product in zijn winkelmandje en verlaat vervolgens de website. Voorkom deze winkelmand-afhakers met onze tips.

Optimaliseer jouw webshop

Bij een webshop is de customer journey belangrijk. De meeste consumenten zoeken namelijk een product en komen niet even rondneuzen in jouw webshop maar zijn koopbereid. Ze hebben dan ook een (goede) reden om de webshop te bezoeken. Een gebruiksvriendelijke webshop is dan van essentieel belang. Wat dan niet helpt is dat een bezoeker merkt dat de website niet goed is ingericht voor het gebruik op een mobiel, de website erg traag is of dat de bezoeker het product simpelweg niet kan vinden. Op dit soort momenten krijg je een afhaker en dat wil je natuurlijk niet.

Enkele tips om jouw webshop te optimaliseren:

  • Zorg ervoor dat jouw webshop compatibel is voor telefoon, tablet en desktop. Doordat een webshop op alle drie de devices goed werkt en gebruiksvriendelijk is ingesteld, kan dit voor een groei in de conversie zorgen.
  • Maak een webshop niet te ingewikkeld. Structuur is belangrijk, je bezoeker moet als het ware binnen drie klikken zijn weg kunnen vinden naar het gewenste product (of gewenste informatie).
  • Een optimaal bestelproces helpt, uiteraard, in de conversieoptimalisatie van een webshop. Het moet voor een bezoeker makkelijk, eenvoudig en overzichtelijk zijn om het winkelmandje te kunnen vullen en de bestelling te plaatsen. Plaats het mandje bijvoorbeeld altijd rechts bovenin de webpagina, dit is namelijk een herkenbare plek.
  • Niet iedere consument wil een account aanmaken bij het afrekenen van de producten in het winkelmandje. Maak dit optioneel.
  • Een duidelijk invulveld van de eigen gegevens is van belang bij een goede customer journey. Doordat je automatisch de adresgegevens laat invullen zal het betaalproces sneller verlopen.

Wist je dat? 
Ongeveer 79% van de bezoekers iets in het winkelwagentje plaatst en uiteindelijk toch afhaakt.

Wees transparent en eerlijk

Het is belangrijk om transparant en eerlijk te zijn tegen de consument. Je wilt graag dat de consument vertrouwen heeft in jouw bedrijf. Dit kun je doen door te zorgen voor een duidelijke vermelding van de verzendkosten en de betaalmethodes van de webshop. Consumenten kunnen bijvoorbeeld afhaken wanneer er niet met iDeal betaald mag worden.

Naast fijne betaalmethodes, is het ook belangrijk om de gemaakte beloftes na te komen. Stel bij een product is aangeven dat de levering binnen vijf werkdagen plaats zal vinden, dan is het belangrijk om deze belofte na te komen. Lukt het onverhoopt niet om binnen deze termijn te leveren? Stel dan de consument op de hoogte.

Als laatste is het geven van informatie over jouw bedrijf en het plaatsen van contactgegevens ook belangrijk als het gaat om consumentenvertrouwen. Een bezoeker moet weten bij wie ze kunnen terugvallen als een betaling of bestelling onverhoopt mislukt.

Maak gebruik van retargeting als advertentiecampagne

Heeft de consument een gevuld winkelmandje achtergelaten? Dan kun je met behulp van retargeting aan de hand van Google Ads of Facebook deze consument bereiken! Het uiteindelijke doel hiervan is dat consument alsnog bij jouw webshop de producten koopt. Maar hoe werkt dat dan? Met een remarketingcampagne vanuit platforms zoals Google Ads, Instagram of Facebook kun je de website verlater een advertentie tonen van jouw webshop. Gegarandeerd dat je jouw winkelmandafhakers minimaal 1 keer bereikt. Wanneer de consument de advertentie vervolgens ziet worden ze eraan herinnert dat ze nog een product in hun winkelmandje hebben. Hierdoor zullen ze sneller teruggaan naar jouw webshop om dit product te kopen dan wanneer je ze er helemaal niet op attendeert.

Wist je dat? 
Als je met Google Ads een remarketingcampagne doet met een display, jouw advertentie op meer dan 3 miljoen websites in Nederland getoont kan worden.

Wil je hier meer over weten? Neem contact op met onze marketingafdeling. Zij kunnen jou alles vertellen over het voorkomen van winkelmand-afhakers en het inzetten van advertenties rondom jouw shop.

Lees meer Neem contact op

Contact

Vragen over onze diensten?

We vertellen je graag meer! Mail of bel en we zullen je vragen zo goed en snel mogelijk beantwoorden.

035 - 52 51 676
Binnendelta 9r
1261 WZ Blaricum
Websteen

Heb jij ook een leuke uitdaging voor ons?

We gaan hem graag samen met je aan! Neem contact op, dan vertellen we je alles dat je wil weten:

Websteen