Waarom je niet altijd je eigen advertenties in Google kunt terugvinden

6 juli 2020

‘Waarom zie ik mijn eigen advertentie niet in Google?’ is een vraag die ons zo nu en dan wordt gesteld door onze klanten. Een hele logische vraag, wat ons betreft. Je besteedt het niet voor niks uit aan een expert. Natuurlijk wil je dan zelf ook even zien hoe die advertentie er in Google uit ziet. Maar na tien wanhopige zoekopdrachten krijg je niet het resultaat waarop je had gehoopt; je ziet je eigen advertentie niet in de Google zoekresultaten terugkomen. Hoe kan dat nou?

Mogelijke oorzaken

De vertoningen en klikken in het Google Ads account zijn leidend. Je advertenties worden dus wel vertoond en genereren ook verkeer, maar waarom zie je je eigen advertentie dan niet verschijnen?

  • Dagbudget bereikt. Google Ads geeft advertenties zo vaak mogelijk weer, totdat het dagbudget is bereikt. Het kan zijn dat er al zo vaak geklikt is dat je dagbudget op is, met als gevolg dat je advertenties niet meer vertoond worden.
  • Advertentieplanning. Het kan zijn dat de campagne zo ingesteld staat dat deze op bepaalde dagen en tijden (minder) wordt weergegeven. Misschien zoek je op een moment dat de campagne afgeboden is of uitstaat.
  • Locatie. De campagnes zijn wellicht zo ingesteld dat deze alleen in specifieke regio’s vertoond worden of er is op goed-converterende regio’s opgeboden. Als dit nou net de regio is waar jij vanuit je zoekopdracht doet, dan heb je dus kans dat je hierdoor je advertentie niet terugziet.

Google nooit naar je eigen advertentie

We snappen dat het verleidelijk is, maar je kunt beter geen zoekopdracht via Google uitvoeren om je advertentie positie te controleren. Jouw eigen zoekopdrachten tellen wel mee als daadwerkelijke vertoningen, maar je klikt en converteert niet. Dit vervuilt de data en verslechtert je CTR. Dit heeft weer invloed op de kwaliteitsscore van je zoekwoorden met als gevolg een hogere CPC en minder vertoningen.

Verder is het algoritme van Google Ads zo slim dat het je gedrag gaat herkennen. Als je herhaaldelijk naar je eigen advertentie zoekt, maar er nooit op klikt, bestaat zelfs de kans dat de advertentie helemaal niet meer wordt weergegeven. Dit komt omdat Google algoritme je geen advertenties laat zien waarvan het concludeert dat je er toch niet in geïnteresseerd bent.

Hoe weet ik dan of mijn advertenties zichtbaar zijn?

In Google Ads is er een Advertentiepreview- en diagnose tool. Je kunt hier je locatie en taal invoeren (super handig als je in het buitenland adverteert) en voor het soort apparaat kiezen (mobiel, deskstop of tablet). Doe je zoekopdracht en de Google-resultatenpagina wordt precies nagebootst zoals deze er ‘in het echt’ uit zou zien. Je vindt deze tool in je advertentieaccount rechtsboven onder ‘Tools’.

Meer weten?

Gaan je oren klapperen van al deze informatie? Of heb je niet genoeg tijd om dit allemaal bij te houden? Wij helpen je graag om van je Google advertenties een succes te maken. Neem gerust contact met ons op zodat we meer kunnen vertellen over adverteren in zoekmachines.

Fabiënne Kamer is online marketeer bij Websteen. Binnen haar rol helpt ze klanten met het behalen van online doelstellingen via onder andere Google Ads en social media.
Over de auteur
Online marketeer bij Websteen

Contact

Vragen over onze diensten?

We vertellen je graag meer! Mail of bel en we zullen je vragen zo goed en snel mogelijk beantwoorden.

035 - 52 51 676
Binnendelta 9r
1261 WZ Blaricum
Websteen

Heb jij ook een leuke uitdaging voor ons?

We gaan hem graag samen met je aan! Neem contact op, dan vertellen we je alles dat je wil weten:

Websteen