Direct contact: 035 - 52 51 676 / info@websteen.nl
|

Wat is conversie?

Een conversie is de actie waarvan je wilt dat je bezoekers deze uitvoeren. Kortom; er is een proces succesvol afgerond. Denk bijvoorbeeld aan het aantal keer dat het contactformulier is ingevuld of het aantal producten die er op jouw website zijn verkocht. Conversie wordt vrijwel altijd uitgedrukt in een percentage (ratio). Als je bijvoorbeeld 100 nieuwsbrieven verstuurt en daardoor vijf nieuwe aanmeldingen hebt voor je georganiseerde training, dan is de conversieratio 5%.

Onderscheid tussen harde en zachte conversie

In principe zijn er twee soorten conversies: zacht en hard. Een zachte conversie is een vorm van conversie die indirect leidt tot een verhoging van de omzet. Een voorbeeld hiervan is het inschrijven voor de nieuwsbrief. Deze indirecte conversie kan er uiteindelijk wel voor zorgen dat de potentiële klant naar aanleiding van de nieuwsbrief overgaat tot een aankoop. In tegenstelling tot de zachte conversie zorgt de harde conversie direct voor omzet. Bij een online bestelling is er meteen sprake van een klant die geld in het laatje brengt.

Conversieratio

Simpel gezegd is het conversieratio de verhouding tussen het aantal sessies (bezoeken) op je website, en het aantal behaalde doelen:

aantal behaalde doelen / aantal sessies x 100%

Voorbeeld:
Een webshop heeft de afgelopen week 250 bezoekers gehad, waarvan 30 bezoekers een online aankoop hebben gedaan (harde conversie). Het conversieratio is dus 30 / 250 x 100% = 12%. Ofwel in 12% van de bezoeken aan de webshop is een online aankoop gedaan. 

Conversie meten

Conversies kunnen op verschillende manieren worden gemeten, maar de meest bekende tool is Google Analytics. Uit Google Analytics kan onder andere duidelijk worden waar de bezoeker van de conversie vandaan komt. Dit kan zijn vanuit de organische resultaten van Google, Social media, Google AdWords of vanaf een andere website. Als je social media of Google AdWords campagnes hebt lopen, kun je via Google Analytics meten hoeveel conversie je dit heeft opgeleverd en nog belangrijker; hoeveel je dit allemaal gekost heeft. Je conversieratio is een goede maatstaf voor het bepalen van het succes van je online campagnes. Het is daarom ook verstandig om vooraf vast te stellen hoe veel een conversie mag kosten, zodat je niet voor onverwachte kosten komt te staan en je campagne plotseling moet stoppen.

Conversie optimalisatie

Bij conversie optimalisatie draait het om alle activiteiten die ondernomen kunnen worden om de bezoekers van je website de gewenste actie te laten uitvoeren. Het is een continu proces van meten, analyeren en bijstellen. Naast de gegevens van Google Analytics is het ook verstandig om het daadwerkelijke gedrag van je bezoekers te onderzoeken. Een voorbeeld hiervan is het maken van heatmaps, waardoor je in kaart krijgt op welke knoppen en interne links je bezoekers klikken. Hierdoor kun je erachter komen of je call-to-action wel op de juiste plek staat en of je buttons genoeg opvallen voor je bezoekers.

Het is belangrijk om in kaart te brengen welke delen van je website beter presteren of juist niet. Op die manier kan er gericht worden geïnvesteerd in bepaalde werkzaamheden (denk aan zoekmachine optimalisatie of online adverteren) of kun je juist vaststellen dat sommige investeringen niet zinvol zijn geweest.

Meer informatie over conversie optimalisatie door Websteen?

Home>Kennisbank Webdesign>Wat is conversie?