Deze onderwerpen komen aan bod.
Klik erop om er direct over te lezen.

Als je online wil adverteren heb je tegenwoordig veel keuzes, maar wat is nu de beste optie zodat jouw advertenties goed opvallen. Adverteer je voor particulieren of wellicht voor een hele specifieke doelgroep? Dit zijn bijvoorbeeld vragen waar je vooraf goed over na moet denken. In dit kennisartikel vertellen we je de verschillen tussen Facebook en LinkedIn en wanneer welk platform het best geschikt is voor jouw advertenties.

 

Verschillende doelgroepen | 5 verschillen tussen LinkedIn en Facebook adverteren

Verschil 1:
Verschillende doelgroepen

Waar LinkedIn voornamelijk gebruikt wordt als een zakelijk netwerk wordt Facebook meer gebruikt als een sociaal netwerk. Mensen die gebruik maken van LinkedIn, hebben een zakelijk doeleinde en vinden het niet erg met zakelijke vraagstukken geconfronteerd te worden. Op Facebook kan je juist heel goed een bepaalde B2B doelgroep bereiken en dat maakt Facebook toch meer een sociaal netwerk. De meeste Facebook gebruikers zien liever sociale advertenties dan advertenties met een zakelijke insteek.

Dit betekent overigens niet dat Facebook Lead Ads niet geschikt zijn voor B2B bedrijven. Op Facebook kom je ook zakelijke leads tegen. Wel is het belangrijk je advertentie goed op te maken en te voorzien van de juiste inhoud. In dit geval wat minder zakelijk en wat meer een sociale insteek.

 

Het targeten van je doelgroep werkt anders | 5 verschillen tussen LinkedIn en Facebook adverteren

Verschil 2:
Het targeten van je doelgroep werkt anders

Op Facebook kan je je doelgroep targeten op demografische gegevens, interesses, locatie en zelfs het gedrag van mensen op het social media netwerk. Op LinkedIn zijn de zakelijke targetmogelijkheden iets groter. Op LinkedIn plaatsen mensen hun complete cv en hun hele loopbaan. Alle gegevens die op LinkedIn geplaatst worden kunnen gebruikt worden om je doelgroep te targeten. Wil je een specifieke zakelijke doelgroep bereiken (bijv een specifieke doelgroep zoals advocaten), dan kan je beter gebruik maken van LinkedIn Lead Ads. Met de vele zakelijke gegevens die mensen invullen op LinkedIn, is specifiek targeten simpelweg gemakkelijker. Zo kan je bij LinkedIn o.a. targeten op bedrijfsgrootte, functietitel en opleiding.

Verschil 3:
Op LinkedIn heb je langere campagnes nodig

Op LinkedIn heb je langere campagnes nodig | 5 verschillen tussen LinkedIn en Facebook adverterenVolgens de NY Times is de gemiddelde Facebook gebruiker ongeveer 35 minuten per dag actief op het social media netwerk. Het gemiddelde dagelijkse gebruik van LinkedIn ligt iets lager, namelijk op slechts 2 minuten. Hoewel het om Amerikaanse gegevens gaat, geldt ook in Nederland dat Facebook dagelijks meer gebruikt wordt dan LinkedIn.

Dit klinkt negatief, maar in feite hoeft dit niets te doen met het bereik van je campagne. Maakt je gebruik van Facebook Lead Ads, dan worden de advertenties mogelijk vaker aan één persoon getoond. Op LinkedIn zal dit minder vaak het geval zijn. Wel is het belangrijk om te weten dat je LinkedIn Lead Ads campagnes over het algemeen langer moet laten lopen. Omdat mensen dagelijks minder gebruik maken van LinkedIn, heb je namelijk een langere looptijd nodig om het gewenste bereik van je campagne te halen. Maak je gebruik van Facebook Lead Ads, dan kan een kortere looptijd wel werken. Ook hier is de keuze van je doelgroep bepalend.

 

Facebook heeft meer advertentie mogelijkheden | 5 verschillen tussen LinkedIn en Facebook adverteren

Verschil 4:
Facebook heeft meer advertentiemogelijkheden

Maak je gebruik van Facebook Lead Ads, dan heb je over het algemeen meer mogelijkheden bij het creëren van je advertenties. Je kan bijvoorbeeld een traditionele post promoten, maar ook een carrousel van foto’s plaatsen en promoten en zelfs een video onder de aandacht brengen bij je doelgroep. Bij LinkedIn zijn de advertentiemogelijkheden wat beperkter. Dit betekent dat de LinkedIn Lead Ads niet voor iedereen geschikt zullen zijn.

Wel is het goed om te weten dat de fotocarrousels en video’s op Facebook minder goed scoren dan de standaard advertenties op het sociale netwerk. Facebook heeft dus meer advertentiemogelijkheden, maar de meest standaard advertentie werkt toch het beste.

 

LinkedIn leads zijn van hogere kwaliteit | 5 verschillen tussen LinkedIn en Facebook adverteren

Verschil 5:
LinkedIn leads zijn van hogere kwaliteit

Over het algemeen zijn de leads die je op LinkedIn verzamelt, van hogere kwaliteit dan de leads die je op Facebook binnenhaalt. Dit heeft te maken met de mailadressen die mensen invullen bij het registreren van een LinkedIn- en Facebook acccount. Op LinkedIn mogen mensen een zakelijk mailadres invullen bij het aanmaken van een account. Omdat LinkedIn als zakelijk netwerk wordt gebruikt, vullen de meeste mensen inderdaad een zakelijk mailadres in bij het registreren van een account. Verzamel je leads op LinkedIn, dan krijg je deze zakelijke mailadressen. Omdat je veel met deze zakelijke mailadressen kunt doen, zijn deze leads van hoge kwaliteit.

Op Facebook is het niet mogelijk een account aan te maken met een zakelijk mailadres. Maak je een account aan op Facebook, dan kan je enkel een mailadres van een gratis provider als Gmail, Hotmail of Yahoo invullen. Er zijn mensen met een zakelijk Gmail- of Hotmail mailadres, maar dit zijn er niet zo veel. Verzamel je leads op Facebook, dan krijg je dus Gmail-, Hotmail- en Yahoo mailadressen. Deze mailadressen zijn toch iets minder waard dan de zakelijke mailadressen die je op LinkedIn krijgt.

Facebook leads zijn zeker niet waardeloos, maar als je op zoek bent naar een groot aantal zakelijke mailadressen kan je toch beter gebruik maken van LinkedIn Lead Ads.

Meer weten over adverteren op Facebook of LinkedIn?

Lees verder op onze pagina adverteren op social media of plan een vrijblijvend adviesgesprek in met één van onze online marketeers.

Vrijblijvend advies Brochure aanvragen

Ik begeleid als no-nonsense adviseur al bijna 20 jaar ondernemers met het vertalen van hun online doelstellingen naar concrete strategieën, ontwerpen, websites en online marketingcampagnes. Ik denk in kansen en oplossingen. Doordat ik geen technische achtergrond heb, sta ik heel dicht bij ondernemers en begrijp ik snel wat zij willen én verwachten.

Voorblad onze online marketing brochure: Ik wil resultaat behalen met mijn website

Hé... wacht even!

Je hebt een website maar nu wil je ook resultaat behalen? In onze online marketing brochure zetten we uiteen welke stappen wij doorlopen om resultaten te behalen met jouw website via succesvolle online campagnes.

Ja, ik wil de brochure aanvragen

Misschien later

Home Kennisbank 5 verschillen tussen adverteren op LinkedIn en adverteren op Facebook