Home Kennisbank Hoe werkt Google Shopping?
GRATIS workshop optimaliseer je website met AI!
Lees verderGoogle Shopping is een onderdeel van Google Ads (voorheen Google AdWords) en wordt gebruikt voor het promoten en verkopen van producten. Via Google Shopping toon je eigenlijk de etalage van jouw webshop aan bezoekers die een relevante zoekopdracht intypen binnen Google. Zoals hierboven al beschreven is Google Shopping dus bij uitstek interessant voor (web)winkels die (fysieke) producten verkopen.
Laten we bij het begin beginnen want wat is Google Shopping ook alweer? Binnen Google kun je op verschillende manieren adverteren. Je kunt namelijk adverteren met reguliere tekstadvertenties maar ook met productadvertenties. Dit zijn die advertenties met productafbeelding bovenaan (of rechts) op de pagina met zoekresultaten. Het wordt gedraaid door twee platformen, Google Ads en het Google Merchant Center. De reclames bestaan niet alleen meer uit tekst. Aan de reclames zijn foto’s, beschrijvingen en prijzen toegevoegd.
Google Shopping werkt niet zoals Ads op basis van zoekwoorden die jij opgeeft, maar op basis van een product feed. Deze product feed bestaat uit bijvoorbeeld een foto, een beschrijving en een hoop verplichte kenmerken. Google bepaalt aan de hand van jouw product feed, jouw website en je biedingen of jouw producten getoond worden. Het is dus van groot belang om deze product feed van zoveel mogelijk informatie te voorzien. Hoe nauwkeuriger je productspecificaties zijn, hoe groter jouw kans van slagen.
Bij Google Shopping gaat het (net als bij Search campagnes) om de kosten per klik op een advertentie. Dit wordt bepaald door een ingewikkelde veilingmode. Je betaalt een bepaald bedrag per keer dat er op jouw advertentie wordt geklikt. Als jouw advertentie honderd keer wordt weergegeven, maar er vijftig keer op wordt geklikt, betaal je alleen voor die 50 klikken. Omdat jij zelf een maximum bedrag per maand instelt voor de klikken op jouw advertentie, word je achteraf nooit verrast. Laat je het uitbesteden? Houd dan naast de kosten per klik, die je betaalt aan Google, ook rekening met eenmalige en maandelijkse kosten voor het inrichten, rapporteren en optimaliseren.
Heb jij een webshop en wil je starten met Google Shopping? Laat het ons weten. Websteen helpt je verder met jouw Google Shopping campagnes en beantwoordt ook graag al jouw andere vragen.
Vraag maar raak
|
![]() |
Home Kennisbank Hoe werkt Google Shopping?