Hoe werkt Google Shopping?

Google Shopping is een onderdeel van Google Ads (voorheen Google AdWords) en wordt gebruikt voor het promoten en verkopen van producten. Via Google Shopping toon je eigenlijk de etalage van jouw webshop aan bezoekers die een relevante zoekopdracht intypen binnen Google. Zoals hierboven al beschreven is Google Shopping dus bij uitstek interessant voor (web)winkels die (fysieke) producten verkopen.

Wat is Google Shopping?

Laten we bij het begin beginnen want wat is Google Shopping ook alweer? Binnen Google kun je op verschillende manieren adverteren. Je kunt namelijk adverteren met reguliere tekstadvertenties maar ook met productadvertenties. Dit zijn die advertenties met productafbeelding bovenaan (of rechts) op de pagina met zoekresultaten. Het wordt gedraaid door twee platformen, Google Ads en het Google Merchant Center. De reclames bestaan niet alleen meer uit tekst. Aan de reclames zijn foto’s, beschrijvingen en prijzen toegevoegd.

Hoe werkt Google Shopping?

Google Shopping werkt niet zoals Ads op basis van zoekwoorden die jij opgeeft, maar op basis van een product feed. Deze product feed bestaat uit bijvoorbeeld een foto, een beschrijving en een hoop verplichte kenmerken. Google bepaalt aan de hand van jouw product feed, jouw website en je biedingen of jouw producten getoond worden. Het is dus van groot belang om deze product feed van zoveel mogelijk informatie te voorzien. Hoe nauwkeuriger je productspecificaties zijn, hoe groter jouw kans van slagen.

Wat zijn de voordelen van Google Shopping?

  • Wie op zoek is naar een bepaald product, is sneller geneigd direct te klikken als het gezochte product meteen zichtbaar is. De CTR (Click-Through Rate) is dus vele malen hoger.
  • Geïnteresseerden komen direct op de productpagina in jouw webshop terecht van het product waar ze interesse in tonen. Je adverteert dus écht op productniveau. Erg specifiek en relevant, dus.
  • Kosten per klik liggen (vaak) lager dan bij Google Search advertenties.
  • Hoger in Google kun je niet komen. Je staat namelijk boven de betaalde tekstadvertenties.
  • Verkoopprijs zichtbaar: dit hoeft uiteraard niet altijd een voordeel te zijn, maar als je tot de goedkopere aanbieders behoort, dan kan het toch zeker voor meer verkeer zorgen.

Wat kost Google Shopping?

Bij Google Shopping gaat het (net als bij Search campagnes) om de kosten per klik op een advertentie. Dit wordt bepaald door een ingewikkeld veilingmode. Je betaalt een bepaald bedrag per keer dat er op jouw advertentie wordt geklikt. Als jouw advertentie honderd keer wordt weergegeven, maar er vijftig keer op wordt geklikt, betaal je alleen voor die 50 klikken. Omdat jij zelf een maximum bedrag per maand instelt voor de klikken op jouw advertentie, word je achteraf nooit verrast. Laat je het uitbesteden? Houd dan naast de kosten per klik, die je betaalt aan Google, ook rekening met eenmalige en maandelijkse kosten voor het inrichten, rapporteren en optimaliseren.

Meer weten over Google Shopping?

Heb jij een webshop en wil je starten met Google Shopping? Laat het ons weten. Websteen helpt je verder met jouw Google Shopping campagnes en beantwoordt ook graag al jouw andere vragen.

Contact

Vragen over onze diensten?

We vertellen je graag meer! Mail of bel en we zullen je vragen zo goed en snel mogelijk beantwoorden.

035 - 52 51 676
Binnendelta 9r
1261 WZ Blaricum
Websteen

Heb jij ook een leuke uitdaging voor ons?

We gaan hem graag samen met je aan! Neem contact op, dan vertellen we je alles dat je wil weten:

Websteen