Home Kennisbank Hoe zorg ik voor een goede description en keywords?
Bij elke pagina van je website heb je de mogelijkheid om een description en keywords (metadata) op te geven. Dit is aanvullende informatie om de pagina te beschrijven en de zoekmachine te vertellen waar deze pagina over gaat. Is metadata echt noodzakelijk? Het slim invullen van deze gegevens kan zeker helpen bij het optimalisatie proces.
De description is een korte omschrijving van de pagina, je kan deze zien als een verlengstuk van de titel. Wanneer de description juist wordt ingevuld zal de zoekmachine de zoekwoorden herkennen en de description als korte tekst onder de titel weergeven in de zoekresultaten.
Zorg ervoor dat in de description dan wel de juiste woorden worden verwerkt zodat alles 1 geheel is.
In de description, url en titel moet je dan de belangrijkste zoekwoorden verwerken.
Zorg er voor dat de description de pagina echt omschrijft en gebruik minimaal de zoekwoorden die je ook in de titel gebruikt. Als de description niet of niet juist wordt ingevuld zal de zoekmachine een willekeurig stukje tekst uit de content weergeven waarin de zoekwoorden wel gevonden worden. Maak de description overigens niet te lang. Na zo’n 155 karakters wordt de rest van de zin niet meer getoond.
In de keywords zet je de belangrijkste zoekwoorden voor de pagina. Wij raden hiervoor aan niet meer dan 5 woorden toe te voegen. Omdat je een pagina vaak zult optimaliseren voor één of twee zoekwoorden, is het vaak verstandig om deze zoekwoorden als basis te gebruiken en deze op verschillende schrijfwijzen toe te voegen. Keywords dienen komma-spatie gescheiden te worden ingevuld.
Heb je vragen over de de juiste omschrijving van je pagina in combinatie met een goede ranking? Wij helpen je graag.
Vraag maar raak
|
![]() |
Home Kennisbank Hoe zorg ik voor een goede description en keywords?