Voor welke soort cookies moet je jouw bezoekers om toestemming vragen?

Cookies, je komt ze bijna dagelijks tegen. Veel websites vragen je tegenwoordig om toestemming; die irritante pop-up die op je scherm verschijnt en je vrijwel altijd accepteert uit gemakzucht. Maar waar dienen deze cookies eigenlijk voor?

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine tekstbestandjes die door bezochte websites worden opgeslagen op je computer of op je mobiel. Deze cookies bewaren specifieke gegevens van jou als bezoeker, zoals het klikgedrag of persoonlijke instellingen. Voorbeelden hiervan zijn het onthouden dat je al bent ingelogd, welke producten je in de winkelwagen hebt gestopt of gepersonaliseerde advertenties op websites.

Welke soorten cookies zijn er?

  • Functionele cookies. Zoals de naam als doet vermoeden zijn dit de cookies die je website laten functioneren. Zonder deze cookies zou je nooit een online aankoop kunnen doen, omdat de artikelen in je winkelmandje simpelweg niet worden onthouden. Deze cookies zijn daarnaast ook bepalend voor je gebruiksvriendelijkheid. Denk maar eens aan het niet steeds opnieuw moeten instellen in welke taal je de opgevraagde pagina wilt lezen of het aangemeld blijven.
  • Analytische cookies. Deze cookies analyseren je website aan de hand van het aantal bezoekers of bijvoorbeeld hoe vaak een specifiek artikel is gelezen. Analytische cookies hebben als doel om de kwaliteit en effectiviteit van een website te meten.
  • Tracking cookies worden geplaatst om internetgebruikers te identificeren op één of meerdere websites. Aan de hand van bezochte webpagina’s wordt algemene kennis verkregen over de wijze waarop een website wordt gebruikt en kunnen bijvoorbeeld de interesses worden bepaald. Deze tracking cookies brengen je online gedrag in kaart. Ooit weleens gehad dat je in een online advertentie dat ene paar schoenen terugziet waar je eerder in een andere webshop op hebt geklikt? Je bent dus niet de enige!

En juist die laatstgenoemde hebben de afgelopen jaren voor de nodige discussie gezorgd. Via het plaatsen van cookies op je apparaat kunnen bedrijven al onze online handelingen op het wereldwijde web koppelen aan persoonsgegevens. Dit was de aanleiding voor de cookiewetgeving, die er sinds 2012 is. Functionele en analytische cookies zijn eigenlijk altijd toegestaan. Pas wanneer je als bedrijf de cookies gebruikt voor het volgen van internetbezoekers en voor het opstellen van profielen, dien je volgens de huidige cookiewet hier toestemming voor te vragen.

Enkele veelvoorkomende tracking cookies worden geplaatst door bijvoorbeeld de Facebook Pixel of LinkedIn Insight Tag.

Verschil tussen cookiebanner en cookiewall

Om toestemming te vragen zijn er verschillende mogelijkheden, maar de meest voorkomende zijn de cookiebanner en cookiewall. Bij een cookiebanner hebben de bezoekers gewoon toegang tot de website, zonder dat zij akkoord dienen te geven. In deze banner is vaak een button met ‘Ja, ik snap het’ of ‘Ja, ik ga akkoord’ te zien en is bedoeld voor de cookies waar expliciete toestemming voor gevraagd dient te worden. Een cookiewall komt tevoorschijn over de gehele pagina en geeft daarentegen geen directe toegang tot de webpagina, totdat er toestemming is verleend. De cookiewall kom je vaak tegen op nieuwssites.

Vraag maar raak
Zullen we een kopje koffie drinken?

Neem contact op, dan vertellen we je alles dat je wil weten:

Zullen we vrijblijvend afspreken?

  Vrijblijvend kennismaken met Websteen?

Home Kennisbank Voor welke soort cookies moet je jouw bezoekers om toestemming vragen?