Waar moet je op letten bij het schrijven van webteksten?

Een pakkende webtekst schrijven voor je eigen website is vaak een lastige taak. Je verhaal moet helder zijn en passen bij de identiteit van je bedrijf en bij je doelgroep. Wat in jouw oren heel logisch klinkt vanwege je kennis en ervaring, moet voor je bezoekers ook begrijpelijk zijn. En soms is het moeilijk om daar de juiste balans in te vinden. Bovendien heb je maar een paar seconden om een bezoeker te boeien met je verhaal, want voor je het weet zijn ze al weer weg.

Online leesgedrag

Waar moet je op letten bij het schrijven van webteksten?Lezen vanaf een scherm is intensiever dan vanaf papier. Naast het feit dat het langzamer gebeurt, is het ook moeilijker om de concentratie en aandacht vast te houden van je bezoekers omdat er op een webpagina veel afleiding is. Hierdoor lezen bezoekers vluchtiger en oppervlakkiger. Ze zullen nooit de hele tekst lezen, maar scannen de pagina aan de hand van tussenkoppen, opvallende links en hun eigen zoekwoorden.

SEO-teksten schrijven

In principe schrijf je de teksten op je webpagina voor je doelgroep, maar toch kun je de teksten dusdanig optimaliseren dat je beter gevonden wordt in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Als het goed is, is dit geen nieuwe informatie voor je, maar misschien wel iets waar je al een tijdje meer over zou willen weten. In dat geval moet je vooral verder lezen.

3 tips voor het schrijven SEO-vriendelijke teksten

1. De lengte van de tekst

In principe bestaat er geen ideale lengte voor een tekst op je pagina. Zoekmachines zetten graag hun tanden in langere teksten en dit heeft meerdere redenen. Volgens onderzoek worden langere artikelen sneller gedeeld via social media en worden ze geassocieerd met onderzoek en kennis. Maar pas op dat je je bezoekers niet afschrikt met een hele lap tekst. Schrijf geen extra content, maar zorg ervoor dat het relevant blijft. Het gaat niet om kwantiteit, maar kwaliteit.

2. Het aantal zoekwoorden in je tekst

Waar vroeger één zoekwoord tientallen keren op dezelfde pagina gebruikt werd, wordt dit tegenwoordig meteen afgestraft door Google. Zorg ervoor dat 2–3% van de tekst uit je zoekwoord bestaat. Wanneer je bijvoorbeeld een tekst schrijft van 300 woorden over sportschoenen, noem dan ongeveer tien keer het woord sportschoenen.

3. Vermijd vakjargon

Het heeft geen zin om in je teksten moeilijke termen te gebruiken. De meeste bezoekers van je pagina zijn door het gebruik van ‘simpele’ zoektermen op jouw website terecht gekomen. Door voorzichtig te zijn met vakjargon kom je bij je bezoekers sympathieker over en laat je toch merken dat je weet waar je het over hebt.


Hebben we je interesse gewekt?

We leggen je graag alles uit over de mogelijkheden voor jouw onderneming.
Of lees meer over het schrijven van webteksten en contentmarketing.

Neem contact op 


Contact

Vragen over onze diensten?

We vertellen je graag meer! Mail of bel en we zullen je vragen zo goed en snel mogelijk beantwoorden.

035 - 52 51 676
Binnendelta 9r
1261 WZ Blaricum
Websteen

Heb jij ook een leuke uitdaging voor ons?

We gaan hem graag samen met je aan! Neem contact op, dan vertellen we je alles dat je wil weten:

Websteen