Waarom is het belangrijk om voor elke webpagina de meta title en meta description in te vullen en hoe doe je dat?Je steekt heel veel energie in het (laten) schrijven en plaatsen van de teksten voor je nieuwe website. En je besteedt ook veel tijd aan het maken en plaatsen van pakkende beelden en uitdagende linkjes en buttons. Je website ziet er daardoor aan de ‘voorkant’ supergoed uit. Maar wat wij noemen de ‘achterkant’ van de website schiet er vervolgens helaas vaak bij in.

We hebben het dan met name over de meta titles en de meta descriptions van je webpagina’s. Maar al te vaak worden die niet of niet juist ingevuld. En dat is zonde want goed ingevulde meta titles en meta descriptions dragen in belangrijke mate bij aan je resultaten in de zoekmachines. Daar komt bij: het invullen van deze SEO-teksten is verrassend makkelijk en kost je weinig tijd. Helemaal nadat je onze tips hebt gelezen.

Waar vind je de invulvelden?

In het CMS van Websteen kun je per pagina de extra gegevens voor zoekmachines invullen. Dit wil zeggen dat er invulvelden zijn voor de meta title (pagina titel) en voor de meta description (pagina omschrijving).

Wat is een meta title?

Een meta title, ook wel pagina titel genoemd, is de paars/blauwe titel van een webpagina die aangeeft waar de betreffende webpagina over gaat en die beïnvloedt hoe je in zoekmachines en zoekresultaten gevonden wordt. In zoekresultaten van zoekmachines leest een webbezoeker de meta title als eerste. Daarom is het bijzonder belangrijk om een aansprekende, bondige meta title te gebruiken die relevant is voor de betreffende webpagina en die de bezoeker uitdaagt en prikkelt om erop te klikken.

Tips voor het bedenken en invullen van de meta title van een webpagina

  • Kijk goed naar de inhoud van de betreffende webpagina. Daarin staat tekst die je deels kunt gebruiken voor je meta title.
  • Gebruik pakkende termen, maar maak geen valse beloftes. Wanneer iemand op je webpagina klikt en de content niet aansluit op de meta title, stel je de bezoeker teleur.
  • Verwerk, waar mogelijk, je bedrijfsnaam in de meta title.
  • Gebruik in je meta title het zoekwoord dat het beste aansluit bij de zoekintentie van je doelgroep, laat hiervoor eventueel een zoekwoordenonderzoek uitvoeren.
  • Maak voor elke webpagina een unieke meta title, dat verhoogt je vindbaarheid aantoonbaar. Gebruik je voor verschillende webpagina’s precies dezelfde meta title, dan loop je het risico dat je zoekmachines en bezoekers in de war brengt. Dat is nadelig voor je SEO scores.
  • Overschrijd het maximale aantal van 60 tekens niet, anders loop je het risico dat je meta title niet volledig getoond wordt.

Wat is een meta description?

Een meta description, ook wel paginabeschrijving genoemd, is een korte omschrijving van de informatie die je zult aantreffen op de webpagina waarnaar je klikt. De meta description zie je in zoekmachineresultaten direct onder de meta title staan en wordt weergegeven in zwarte letters. Net als de meta title moet de meta description de bezoeker snel aanspreken met informatie die aansluit bij de opgegeven zoekwoorden en uitnodigen om erop te klikken zodat ze op jouw webpagina terecht komen. De tekst in je meta description moet, net als bij de meta title, zowel beschrijvend als activerend zijn. Bij een meta description heb je iets meer tekens tot je beschikking dan bij de meta title: 160 om precies te zijn.

Tips voor het bedenken en invullen van de meta description van een webpagina

  • Kijk goed naar de inhoud van de betreffende webpagina, daarin staat tekst die je deels kunt gebruiken voor je meta description.
  • Gebruik in je meta description de 2 of 3 zoekwoorden die het beste aansluiten bij de zoekintentie van je doelgroep, laat hiervoor eventueel een zoekwoordenonderzoek uitvoeren.
  • Gebruik wervende tekst, die toewerkt naar actie: het bezoeken van je webpagina.
  • Het is net als bij je meta title belangrijk dat je voor elke pagina een unieke meta description maakt. Gebruik je voor verschillende webpagina’s precies dezelfde meta description, dan loop je het risico dat je zoekmachines en bezoekers in de war brengt. Dat is nadelig voor je SEO scores.
  • Overschrijd het maximale aantal van 160 tekens niet, anders loop je het risico dat je meta description afgekapt wordt en niet alle tekens getoond worden.

Gratis promotie van je webpagina’s

Duidelijk zal zijn: het per webpagina invullen van een goede meta title en goede meta description is van groot belang voor je zoekmachine optimalisatie (SEO). Anders gezegd: het verhoogt je positie bij de zoekmachines en kan het aantal bezoekers op je webpagina’s verhogen. Het leuke daarbij is dat deze vorm van webpaginapromotie, anders dan bijvoorbeeld bij Google Ads campagnes, volledig kosteloos is. Het kost je hooguit tijd om per webpagina effectieve meta titles en meta descriptions te bedenken en te plaatsen in je CMS.

Bonus: tips voor het instellen van je change frequency en priority

Het belang van meta titles en meta descriptions voor je SEO-resultaten en het aantal bezoekers van je webpagina’s zal duidelijk zijn. Voor resultaten in zoekmachines is het ook van belang dat je per webpagina de ‘change frequency’ en ‘priority’ goed vermeldt in je CMS. Die informatie geef je in een handomdraai aan onder de invulvelden voor de meta title en de meta description.

Wat is ‘change frequency’? Hiermee geef je aan hoe vaak je verwacht dat de inhoud van een pagina zal veranderen. Het is belangrijk om realistisch te zijn. Als je een nieuwswebsite hebt of als je een webpagina frequent wijzigt, omdat je bijvoorbeeld regelmatig een blog publiceert, kun je bij de instellingen het beste kiezen voor ‘daily’. Wijzigt de informatie op een webpagina niet vaak, stel bij ‘change frequency’ dan ‘monthly’ of ‘yearly’ in.

Bij ‘priority’ geef je aan hoe belangrijk een webpagina is ten opzichte van andere pagina's op je website. Door dit correct in te stellen help je zoekmachines om te begrijpen welke pagina’s het belangrijkste voor je zijn. Dit kun je aangeven binnen een schaal van 0.0 tot 1.0. Hierbij geeft 1.0 aan dat de betreffende pagina de hoogste prioriteit heeft. Uiteraard kunnen webpagina’s eenzelfde prioriteit hebben.

Conclusie: kleine moeite, veel effect

Het per webpagina op een juiste manier invullen van de meta title en meta description in je CMS is van groot belang voor een hogere positie in de resultaten van zoekmachines en het verhogen van het aantal bezoekers van de pagina’s op je website. Een juiste instelling van change frequency en priority draagt eveneens bij aan je SEO scores. Door deze tips toe te passen, laat je je webpagina's beter presteren in zoekmachines en verbeter je de gebruikerservaring voor je bezoeker.

Advies of hulp nodig bij een verdere website-optimalisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op. We bespreken graag hoe we je kunnen ondersteunen bij het bereiken van je digitale doelen.

Als projectmanager denk ik graag mee, in elke stap van het ontwikkelproces. Ik ben het liefst een sparringspartner die luistert, meedenkt en vervolgens met échte oplossingen en ideeën komt om het beste uit jouw website te halen. Gewoon in normaal Nederlands zonder technisch vakjargon, zo begrijpen we elkaar en doe ik onze no-nonsens mentaliteit eer aan. 

Home Kennisbank Hoe schrijf je de beste meta title en meta description voor een webpagina?