Het begrip 'above the fold' stamt uit de krantenwereld. Bij bezorging en losse verkoop zijn kranten namelijk gevouwen en is het nieuws op de bovenste helft van de voorpagina logischerwijs beter zichtbaar dan op het onderste gedeelte van de pagina. Above the fold wordt in marketingtermen gebruikt om aan te duiden welk gedeelte van je website zichtbaar is zonder te scrollen. Omdat de bezoekers je website binnen enkele seconden beoordelen, is het above the fold gedeelte dus erg belangrijk.

Waar ligt 'de vouw' op jouw website?

Wat 'above the fold' (ook wel 'boven de vouw' genoemd) op jouw website is, is onder andere afhankelijk van het apparaat waarop de website bekeken wordt. Het is dus moeilijk om de specifieke afmetingen van 'de vouw' aan te geven. Alle technologische ontwikkelingen en de vele verschillende apparaten hebben deze grens vervaagd. Toch is het verstandig om hier wel goed over na te denken. Er is namelijk altijd een bovenkant van je website die iedere bezoeker te zien krijgt:

  • Zorg ervoor dat de bovenkant van je website goed aansluit bij de inhoud van je pagina en op de bedoelingen van de bezoeker;
  • Door het plaatsen van kleine pijltjes of door elementen maar voor de helft te laten zien krijgen je bezoekers door dat er meer inhoud te zien is;
  • Wees voorzichtig met grote advertenties of pop-ups voor bezoekers die net nieuw zijn op je website. Stel liever de pop-ups, voor bijvoorbeeld het inschrijven van je nieuwsbrief, uit.

Wat houdt 'above the fold' in?

Vraag maar raak
Zullen we een kopje koffie drinken?

Neem contact op, dan vertellen we je alles dat je wil weten:

Zullen we vrijblijvend afspreken?

  Vrijblijvend kennismaken met Websteen?

Home Kennisbank Wat houdt 'above the fold' in? Waarom is het belangrijk?