Deze onderwerpen komen aan bod.
Klik erop om er direct over te lezen.

Websteen kennisbank: wat is een conversie?

We hebben het binnen ons vakgebied vaak over conversies en doelen, maar wat is eigenlijk een conversie? In het algemeen is een conversie een actie waarvan je wilt dat bezoekers deze uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het aantal keer dat het contactformulier is ingevuld of het aantal bestellingen in jouw webshop. Een conversie wordt ook vaak uitgedrukt in een percentage (het conversiepercentage of de conversieratio). Dit is de verhouding tussen het aantal bezoekers en het aantal voltooide conversies. Wanneer je bijvoorbeeld 100 bezoekers op jouw website hebt gehad in een bepaalde periode en 5 bezoekers hebben een offerte aangevraagd, dan is het conversiepercentage 5%..

Onderscheid tussen harde en zachte conversie

Binnen conversies maken we onderscheid tussen een zachte conversie en een harde conversie. We hebben het hier ook wel over micro- en macroconversies.

  • Een harde (macro) conversie is het primaire en draagt vaak direct bij aan een verhoging van de omzet. Denk aan een concrete bestelling of het aanvragen van een offerte. 
  • Een zachte (micro) conversie levert niet direct omzet op, maar draagt daar vaak wel aan bij. Het is een kleine stap richting een harde conversie. Denk aan een inschrijving voor de nieuwsbrief of het aanmaken van een account.

Zachte conversies worden vaak vergeten, maar zijn belangrijk om te meten. Het meetbaar maken van zachte conversies geeft namelijk veel inzicht in het gedrag van bezoekers en welke stappen zij ondernemen richting een harde conversie. Met deze inzichten kun je vervolgens aan de slag gaan om je website, content of online campagnes te optimaliseren.

Conversieratio

Simpel gezegd is het conversieratio of het conversiepercentage de verhouding tussen het aantal sessies (bezoeken) op je website en het aantal behaalde doelen:

aantal behaalde doelen / aantal sessies x 100%

Voorbeeld
Een webshop heeft de afgelopen week 250 bezoekers gehad, waarvan 30 bezoekers een online aankoop hebben gedaan (harde conversie). Het conversieratio is dus 30 / 250 x 100% = 12%. Ofwel 12% van jouw bezoekers heeft een online aankoop gedaan. 

Conversie meten

Wat is een conversie? Kennisbank WebsteenOmdat conversies inzicht geven in hoe goed jouw website of campagnes presteren is het belangrijk om conversies te meten. Dit kan op verschillende manier, maar de meest bekende tool is Google Analytics. Deze tool is gratis.

Met Google Analytics kom je onder andere meer te weten over waar de bezoeker van de conversie vandaan komt. Dit kan zijn vanuit de organische resultaten van Google, social media, Google Ads of vanaf een andere website. Als je social media of Google Ads campagnes hebt lopen, kun je via Google Analytics meten hoeveel conversie je dit heeft opgeleverd en nog belangrijker: hoeveel je dit allemaal gekost heeft. Je conversieratio is een goede maatstaf voor het bepalen van het succes van je online campagnes. Het is daarom ook verstandig om vooraf vast te stellen hoeveel een conversie mag kosten, zodat je niet voor onverwachte kosten komt te staan en je campagne plotseling moet stoppen.

Om gebruik te maken van Google Analytics dien je een gratis account aan te maken en de Google Analytics code op je website te plaatsen. Daarnaast moeten er voor de verschillende conversies doelen worden aangemaakt.

Conversie optimalisatie

Wil je een hoger conversiepercentage realiseren? Dan moet je aan de slag gaan met conversie optimalisatie. Hier ga je aan de slag met het verbeteren van jou website om het rendement op het verkeer naar jouw website te verbeteren. Het is een on-going proces van weten, analyseren en bijstellen. Naast de gegevens van Google Analytics is het ook verstandig om het daadwerkelijke gedrag van je bezoekers te onderzoeken. Een voorbeeld hiervan is het maken van heatmaps, waardoor je in kaart krijgt op welke knoppen en interne links je bezoekers klikken. Hierdoor kun je erachter komen of je call-to-action wel op de juiste plek staat en of je buttons genoeg opvallen voor je bezoekers.

Het is belangrijk om in kaart te brengen welke delen van je website beter presteren of juist niet. Op die manier kan er gericht worden geïnvesteerd in bepaalde werkzaamheden (denk aan zoekmachine optimalisatie of online adverteren) of kun je juist vaststellen dat sommige investeringen niet zinvol zijn geweest.

Vrijblijvend advies

Ik begeleid als no-nonsense adviseur al bijna 20 jaar ondernemers met het vertalen van hun online doelstellingen naar concrete strategieën, ontwerpen, websites en online marketingcampagnes. Ik denk in kansen en oplossingen. Doordat ik geen technische achtergrond heb, sta ik heel dicht bij ondernemers en begrijp ik snel wat zij willen én verwachten.

Je bezoekt de pagina "Wat is een conversie?"

— Laatst bijgewerkt op 28-12-2023

Deze pagina wordt veel bekeken door SEO marketeers, content marketeers en andere (freelance) online specialisten. Ben jij toevallig voor jezelf of jouw klant op zoek naar een partner voor de ontwikkeling van een  website? Bezoek dan onze pagina "Website laten maken".

Voorblad onze online marketing brochure: Ik wil resultaat behalen met mijn website

Hé... wacht even!

Je hebt een website maar nu wil je ook resultaat behalen? In onze online marketing brochure zetten we uiteen welke stappen wij doorlopen om resultaten te behalen met jouw website via succesvolle online campagnes.

Ja, ik wil de brochure aanvragen

Misschien later

Home Kennisbank Wat is een conversie?