Wat is een call-to-action (CTA)?

Een call-to-action, ook wel CTA genoemd, is een waardevolle toevoeging aan jouw website om de interactie met jouw bezoeker te vergroten. Het is een marketingtool met diverse uitgangspunten. Zo kan een call-to-action:

  • Een bezoeker doorsturen naar een andere pagina op jouw website waar aanvullende informatie staat.
  • Een bezoeker ertoe bewegen om contact met jou op te nemen, zowel telefonisch als via mail of via een online formulier.
  • Een bezoeker verleiden om een aankoop te doen, een offerte aan te vragen of een whitepaper te downloaden op jouw website. Of een andere actie naar keuze die de verkoop van jouw product of dienst ten goede komt.

Voorbeelden van een call-to-action

Het is belangrijk om te weten dat er verschillende manieren bestaan om een call-to-action toe te passen:

Link in de tekst

Door het invoegen van een hyperlink in de tekst, een e-mailadres of zelfs een complete zin kun je jouw bezoeker aansporen om er gebruik van te maken. Vaak zorgt het toevoegen van een link namelijk dat de tekst een andere opmaak krijgt. Het is een subtiele call-to-action.

Voorbeeld van een link in de tekst

Websteen is jouw internetbureau en online marketingspecialist. Wij ontwikkelen websites en zijn jouw partner in online marketing. Voor meer uitleg over hoe jij een call-to-action kan integreren, stuur een mail naar info@websteen.nl.

Button

Er bestaan twee verschillende soorten buttons:

  • Primaire button
  • Ghost button

Primaire button 

De primaire button is een button die meestal een opvallende massieve kleur heeft. Binnen het gekleurde vak staat een korte pakkende tekst die de bezoeken dient over te halen om een actie te ondernemen.

Voorbeeld primaire button: Neem contact met ons op

Dit kunnen bijvoorbeeld teksten zijn als ‘Neem contact op’ of ‘Vraag hier uw offerte aan’. Het wordt in ieder geval gebruikt om jouw belangrijkste actie te onderstrepen.

Ghost button 

Ghost buttons, ook wel ‘Hollow buttons’ genoemd, bestaan uit een knop die omrand wordt door een dunne, meestal gekleurde, lijn met een transparante of witte achtergrond. Ook binnen dit kader staat een korte pakkende tekst.

Voorbeeld Ghost button: Neem contact met ons op

Ghost buttons zijn secundair aan de primaire button. Meestal worden dit soort knoppen gebruikt om aan te geven dat het niet de belangrijkste actie betreft. Je wilt echter wel dat deze actie aandacht krijgt. Tevens worden ghost buttons gebruikt als er sprake is van twee acties die beide naar een andere pagina verwijzen.

Zo kun je een commerciële tekst bijvoorbeeld eindigen met de vraag ‘Wilt u afspraak maken om te kijken wat wij voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten over ons?’

Plan een gesprek in Wie zijn wij?

Hierbij ligt de primaire focus door middel van een primaire button op het inplannen van een gesprek. Wellicht wil de bezoeker nog wat meer informatie voor hij of zij overgaat. Je kunt dan met de ghost button verwijzen naar een relevante pagina.

Banners

Een andere mogelijkheid voor een call-to-action is om een banner toe te voegen op jouw site om een belangrijke actie meer body te geven.

 

Waarom is een call-to-action belangrijk? 

De belangrijkste beweegreden om een call-to-action toe te voegen aan jouw website is om er voor te zorgen dat je de conversies op jouw website stijgen. Echter verhoogt een CTA ook de gebruiksvriendelijkheid van jouw website, omdat je de bezoeker met behulp van call-to-actions door de website kunt helpen navigeren.

Call-to-action tips

Een goede call-to-action bevat in ieder geval de volgende elementen:

  1. Zichtbaarheid / opvallend
    Zorg ervoor dat jouw CTA opvallend is door middel van het gebruik van contrasterende kleuren en een opvallend ontwerp.
  2. Korte tekst / Gebiedende wijs
    Gebruik een korte zin om duidelijk te maken wat er van de bezoeker verlangt wordt. Meestal gebruik je de gebiedende wijs: ‘Neem contact op’ is sterker dan ‘Wilt u alstublieft contact opnemen’.
  3. Belofte / Vertrouwen
    In jouw call-to-action kun je een belofte uitspreken: ‘Vraag nu een offerte aan en ontvang deze binnen 24 uur’. Hiermee kun je het vertrouwen van jouw klant winnen, mits je de belofte ook daadwerkelijk nakomt.
  4. Mobiele weergave
    In een tijdperk waarin de mobiele telefoon steeds meer impact krijgt, is het belangrijk dat jouw CTA ook goed wordt weergegeven én werkt op mobiele apparaten.
  5. Boven de vouw
    Zorg dat jouw call-to-action zichtbaar is boven de vouw, zodat het meteen de aandacht trekt van jouw bezoeker. Je kunt je call-to-action ook later nog eens terug laten komen op de pagina. Dit is vooral handig wanneer het een pagina betreft waar een bezoeker moet scrollen.
  6. Niet dezelfde buttons naast elkaar
    Gebruik niet dezelfde buttons naast elkaar. Mocht je toch gebruik willen maken van twee buttons, gebruik dan een primaire en een ghost button.
  7. Urgentie toevoegen
    Een bepaalde urgentie toekennen aan een call-to-action kan zeer waardevol zijn. Dit is echter alleen van belang als het een exclusief aanbod is. Zo kun je bezoekers verleiden snel een keuze te maken door voor een bepaalde periode een korting toe te kennen: ‘alleen vandaag gratis inschrijfgeld’ of ‘alleen nog deze week 50% korting’. Ook kun je een bepaalde urgentie toekennen door het alleen bereikbaar te maken voor een select gezelschap ‘Deze aanbieding is geldig voor leden van …’.

Kortom, een call-to-action is dus een belangrijke toevoeging aan jouw website om de interactie met jouw bezoeker te vergroten en jouw conversie te verhogen. Zorg ervoor dat je geen kansen laat liggen door er geen gebruik van te maken!

Vraag maar raak
Zullen we een kopje koffie drinken?

Neem contact op, dan vertellen we je alles dat je wil weten:

Zullen we vrijblijvend afspreken?

  Vrijblijvend kennismaken met Websteen?

Home Kennisbank Wat is een call-to-action?