Een succesvolle website heeft niet alleen een krachtige homepagina nodig maar ook een aantal goede landingspagina’s. Een landingspagina is de webpagina waar een bezoeker op terechtkomt nadat hij of zij op een zoekresultaat of op een advertentie heeft geklikt. De landingspagina is je eerste indruk en je weet wat daarover gezegd wordt; deze maak je maar één keer. Het is dus belangrijk dat deze pagina er aantrekkelijk uitziet, maar ook een duidelijke call-to-action heeft.
Maak specifieke landingspagina's
Specifieke landingspagina’s (voor bijvoorbeeld een product) zijn ontworpen om aan te sluiten op de verwachtingen van de bezoeker. Het gebeurt alleen nog te vaak dat al het verkeer naar de homepage wordt gestuurd waardoor de bezoeker niet direct de gewenste informatie gepresenteerd krijgt. Dit resulteert dan in een hoog bouncepercentage wat de totale kwaliteitsscore van je site niet ten goede komt. Maak daarom landingspagina's die aansluiten op de verwachtingen van de bezoeker.
Vijf tips voor een betere landingspagina
1. Win het vertrouwen van de bezoeker
Het heeft geen zin om als schoenenzaak te adverteren op hippe sportschoenen terwijl je alleen luxe herenschoenen verkoopt. De bezoeker trapt hier niet in en zal direct je pagina wegklikken want hier is hij of zij overduidelijk niet naar op zoek. Door de omschrijving in je advertentie of zoekresultaat overeen te laten komen met de informatie op de landingspagina, kom je betrouwbaar over. Wanneer de verwachting van de bezoeker aansluit op de informatie op de pagina, is de kans bovendien groter dat hij of zij de gewenste conversie uitvoert.
2. Duidelijke call-to-action
De landingspagina heeft een duidelijk doel waarvan je hoopt dat je bezoekers hiertoe overgaan. Het zinnetje waarmee je deze actie oproept, moet onmiddellijk zichtbaar zijn (bijvoorbeeld door een opvallende button). Bezoekers spenderen de eerste keer niet heel erg lang op je landingspagina en scrollen liever niet. Zorg er dus voor dat de call-to-action en alle andere belangrijke informatie above the fold staat.
3. Maak navigatie onmogelijk
Normaal zouden we zeggen dat duidelijke navigatie erg belangrijk is op een website, maar voor een landingspagina is dit overbodig. Je landingspagina heeft namelijk een helder doel en op deze pagina wil je de bezoeker niet afleiden. De landingspagina draait om de juiste call-to-action. Zorg dus voor rust en verwijder navigatie-elementen en overbodige links.
4. Gebruik de overtuigingsprincipes van Cialdini
Mensen zijn nou eenmaal kuddedieren en hier kun je op de juiste manier gebruik van maken. We hebben gewoon meer vertrouwen als wij zien dat anderen ons voor zijn gegaan. Er zijn genoeg trucjes om je bezoekers te overtuigen. Denk maar eens aan het plaatsen van recensies van tevreden klanten (sociale bewijskracht) of het plaatsen van de klassieker ‘Nog maar enkele plaatsen beschikbaar’ (een gevoel van schaarste creëren).
5. Formuleer kort en krachtig
Hoe gemakkelijker je landingspagina te lezen is, hoe groter de kans op conversie. De call-to-action en overige tekst op je landingspagina moeten kort, bondig en informatief zijn. Door het kort benadrukken van de voordelen (denk in rijtjes; hier zijn wij mensen gek op!) en welke stappen de bezoekers nu moeten ondernemen, weet je hen de goede kant op te sturen.