Wat is een UTM-code?

Wanneer je aan de slag gaat met online marketing wil je natuurlijk graag weten wat jouw inspanningen opleveren en welke campagne het meest effectief is. Het kan zo maar eens zijn dat het verkeer dat vanuit een Facebook bericht op je website terecht komt anders navigeert dan iemand die via je nieuwsbrief binnenkomt. Om dit meetbaar te maken kun je een stukje code toevoegen aan de link naar je website. Dit stukje code heet een UTM-code en is de afkorting voor Urchin Tracking Module. De extra informatie uit de UTM-code informatie slaat Google Analytics op waardoor je heel eenvoudig de herkomst van het verkeer en de specifieke campagne kunt achterhalen.

Hoe ziet een UTM-code eruit?

Een voorbeeld van een link met UTM-code is:

https://www.websteen.nl/social-media/wat-is-een-utm-code/?utm_source=facebook&utm_medium=content&utm_campaign=wat_is_een_utm_code

Een UTM-code bestaat altijd uit een paar verplichte elementen:

  1. Campagne source (vanuit welke bron wordt er verwezen? Bijvoorbeeld: Facebook of een nieuwsbrief)
  2. Campagne medium (welke vorm van marketing is het? Bijvoorbeeld: cpc, een banner of e-mail)
  3. Campagne naam (wat is de naam van de campagne? Bijvoorbeeld: zomerkorting_augustus2019)

Hoe maak je een UTM-code?

Wil jij graag met UTM-codes aan de slag? Dan heeft Google een gratis tool ontwikkeld die je hierbij kan helpen. De Campaign URL Builder genereert een UTM-code op basis van de door jou ingevulde source, medium en naam. Google Analytics is hoofdlettergevoelig, let dus goed op dat je consistent bent in hoe je de velden invult. Zou je bijvoorbeeld de ene keer 'Facebook' als source invullen en een andere keer 'facebook' of 'FaceBook' dan komt dit allemaal als afzonderlijke bronnen in Google Analytics terecht.

Waar vind je de statistieken van de UTM-codes terug?

In Google Analytics navigeer je via Acquisitie (links) naar Alle verkeer > Bron/medium. Hier vind je het verkeer vanuit alle bronnen terug. Je ziet hier dus ook de bron (source) en het medium van de door jou ingestelde UTM-codes.

Vul je in jouw UTM-code als medium 'cpc' (kosten per klik) in, dan geef je aan dat het een betaalde campagne betreft. Deze gegevens kun je ook terugvinden onder Acquisitie > Campagnes.

Voor alle bronnen vind je nuttige informatie, zoals het aantal bezoekers, conversies en hoe lang de gemiddelde sessieduur is geweest. Zo zie je in een oogopslag hoe jouw campagne heeft gepresteerd en of deze dus bijdraagt aan jouw doelstellingen.


Meer inzicht in de prestaties van jouw campagnes?

We leggen je graag alles uit over UTM-codes en helpen je graag met slimme online marketing campagnes.

Neem contact op


Contact

Vragen over onze diensten?

We vertellen je graag meer! Mail of bel en we zullen je vragen zo goed en snel mogelijk beantwoorden.

035 - 52 51 676
Binnendelta 9r
1261 WZ Blaricum
Websteen

Heb jij ook een leuke uitdaging voor ons?

We gaan hem graag samen met je aan! Neem contact op, dan vertellen we je alles dat je wil weten:

Websteen