Deze onderwerpen komen aan bod.
Klik erop om er direct over te lezen.

Wat is een UTM-code?

Wanneer je aan de slag gaat met online marketing wil je natuurlijk graag weten wat jouw inspanningen opleveren en welke campagnes het meest effectief zijn. Het kan zo maar eens zijn dat het verkeer dat vanuit een Facebook bericht op je website terecht komt anders navigeert dan iemand die via je nieuwsbrief binnenkomt. Om dit meetbaar te maken kun je een stukje code toevoegen aan de link naar je website. Dit stukje code heet een UTM-code en is de afkorting voor Urchin Tracking Module. De extra informatie uit de UTM-code slaat Google Analytics op waardoor je heel eenvoudig de herkomst van het verkeer en de specifieke campagne kunt achterhalen.

Hoe ziet een UTM-code eruit?

Een voorbeeld van een link met UTM-code is:

https://www.websteen.nl/kennisbank/wat-is-een-utm-code/?utm_source=linkedin&utm_medium=content&utm_campaign=wat_is_een_utm_code

Een UTM-code bestaat altijd uit een paar verplichte elementen:

  • Campagne source (Vanuit welke bron wordt er verwezen? Bijvoorbeeld: LinkedIn, Facebook of een nieuwsbrief)
  • Campagne medium (Welke vorm van marketing is het? Bijvoorbeeld: content, cpc, een banner of e-mail)
  • Campagne naam (Wat is de naam van de campagne? Bijvoorbeeld: wat_is_een_utm_code)

Hoe maak je een UTM-code?

Voor je aan de slag gaat met het toevoegen van een UTM code aan je url is het verstandig om met je team eerst afspraken te maken over de naamgeving die je wilt gaan gebruiken. Zo is er consistentie en voorkom je fouten en/of slordigheden. Er is niets ergers dan je data vervuilen in Google Analytics. Bijvoorbeeld de ene keer met hoofdletters en de andere keer niet. 

Een UTM Code aan een link toevoegen kan op een eenvoudige manier met onze Gratis UTM builder. Natuurlijk zijn er ook andere UTM builders die je kan gebruiken om een UTM code te maken.

Bekijk onze UTM Builder

Waar vind je de statistieken terug?

In Google Analytics 4 navigeer je naar Rapporten > Acquisitie > Verkeersacquisitie. Hier kan je op ‘standaard kanaalgroep voor sessie’ klikken en dan voor ‘sessiebron/-medium’ kiezen. Hier vind je het verkeer vanuit alle bronnen terug. Je ziet hier dus ook de bron (source) en het medium van de door jou ingestelde UTM-codes. Vul je jouw UTM-code als medium 'cpc' (kosten per klik) in, dan geef je aan dat het een betaalde campagne betreft.

Voor alle bronnen vind je nuttige informatie, zoals het aantal bezoekers, conversies en hoe lang de gemiddelde sessieduur is geweest. Zo zie je in een oogopslag hoe jouw campagne heeft gepresteerd en of deze dus bijdraagt aan jouw doelstellingen.

Waar vind je de statistieken van de UTM-codes terug? | Websteen

Op zoek naar deskundig advies?

Ontdek hoe wij het verschil kunnen maken voor jouw online strategie. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Of kijk eens verder op onze informatieve pagina's over online marketing.

Vrijblijvend advies

Ik begeleid als no-nonsense adviseur al bijna 20 jaar ondernemers met het vertalen van hun online doelstellingen naar concrete strategieën, ontwerpen, websites en online marketingcampagnes. Ik denk in kansen en oplossingen. Doordat ik geen technische achtergrond heb, sta ik heel dicht bij ondernemers en begrijp ik snel wat zij willen én verwachten.

Je bezoekt de pagina "Wat is een UTM-code?"

— Laatst bijgewerkt op 28-12-2023

Deze pagina wordt veel bekeken door SEO marketeers, content marketeers en andere (freelance) online specialisten. Ben jij toevallig voor jezelf of jouw klant op zoek naar een partner voor de ontwikkeling van een  website? Bezoek dan onze pagina "Website laten maken".

Voorblad onze online marketing brochure: Ik wil resultaat behalen met mijn website

Hé... wacht even!

Je hebt een website maar nu wil je ook resultaat behalen? In onze online marketing brochure zetten we uiteen welke stappen wij doorlopen om resultaten te behalen met jouw website via succesvolle online campagnes.

Ja, ik wil de brochure aanvragen

Misschien later

Home Kennisbank Wat is een UTM-code?