Wat is remarketing?

Wellicht heb je weleens rondgekeken op een website of webshop en kwam je later op social media of op andere sites advertenties van dit bedrijf tegen. Dat noemen we remarketing. Met remarketing benader je mensen die jouw website hebben bezocht opnieuw met advertenties. Je kunt zo bezoekers alsnog verleiden tot een conversie of je kunt het inzetten voor up-selling en cross-selling doeleinden.

Remarketing wordt ook wel retargeting genoemd.

Remarketing

De voordelen van remarketing

Wanneer je verder in jouw website- en verkoopstatistieken duikt dan zul je wellicht zien dat er een relatief kleine groep mensen is die bij het eerste bezoek direct een offerte aanvraagt, een bestelling plaatst of een andere gewenste actie uitvoert. De kans is dus groot dat iemand na een eerste bezoek de website verlaat zonder dat er een conversie plaatsvindt.

Door remarketing in te zetten breng je bij deze groep jouw bedrijf en aanbod opnieuw onder de aandacht. Zo blijf je op de radar van potentiële klanten.

Bovendien geeft remarketing, mits juist ingesteld, de mogelijkheid om advertenties en aanbiedingen te personaliseren op basis van een eerder bezoek.

Omdat je personen benadert die al bekend zijn met jouw bedrijf en aanbod is de kans dat ze alsnog die bestelling plaatsen of offerte aanvragen een stuk groter. Je realiseert hiermee dus meer conversies en een beter rendement op jouw online marketing budget.

Remarketing via Google

Je kunt remarketing via verschillende kanalen inzetten. Een daarvan is Google. Via het Google Display Netwerk kun je jouw advertentiebanners en video’s weergeven. Het Google Display netwerk bestaat uit miljoenen websites, apps, YouTube en Gmail. Vanuit jouw Google Ads account zet je een remarketing campagne op.

Remarketing op social media

Je kunt remarketing ook inzetten op verschillende social media kanalen. De grootste platformen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter bieden allemaal de mogelijkheid om een remarketing campagne op te zetten. Zo kun je jouw aanbod opnieuw onder de aandacht brengen wanneer eerdere bezoekers op een later moment tijd op social media doorbrengen.

De technische kant van het verhaal

Technisch gezien is het opzetten van een remarketing campagne vrij eenvoudig. Zowel Google als de grote social media platformen hebben een zogenaamde pixel die je kunt plaatsen op je website. Zo heeft Google de remarketing tag voor Google Ads, LinkedIn de Linkedin Insight Tag en hebben Facebook en Instagram de Facebook Pixel. Deze kleine scripts verzamelen alle data over het bezoek op jouw website: welke bezoekers zijn er geweest, waar komen ze vandaan, hoe lang zijn ze gebleven, wat hebben ze bekeken en wat hebben ze gedaan. Deze gegevens zijn anoniem (niet te herleiden naar een specifiek persoon), maar geven je wel belangrijke informatie.

Informatie die vervolgens gebruikt kan worden om remarketing in te zetten.

Remarketing en privacy

Door de verschillende pixels worden er cookies geplaatst. Dit is een bestandje die in de internetbrowser van de bezoeker wordt geplaatst en waarin gegevens over het bezoek worden opgeslagen. Er zijn verschillende soorten cookies, maar voor het plaatsten van remarketing cookies moeten bezoekers – volgens de huidige privacywetgeving – eerst toestemming geven. Bovendien moet je bezoekers informeren over de cookies die je plaatst, en wat je met de geregistreerde gegevens doet.

Wil je starten met remarketing? Dan zul je jouw cookie policy daarop moeten afstemmen.


Meer rendement op jouw online marketing budget?

Dat kan met een slimme remarketing campagne. Neem contact met ons op of lees verder over hoe wij jou kunnen helpen.

Neem contact op  Meer lezen


Contact

Vragen over onze diensten?

We vertellen je graag meer! Mail of bel en we zullen je vragen zo goed en snel mogelijk beantwoorden.

035 - 52 51 676
Binnendelta 9r
1261 WZ Blaricum
Websteen

Heb jij ook een leuke uitdaging voor ons?

We gaan hem graag samen met je aan! Neem contact op, dan vertellen we je alles dat je wil weten:

Websteen