Home Kennisbank Wat zijn Rich Snippets en wat kun je ermee?
Wanneer je naar de zoekresultaten kijkt dan zie je altijd drie elementen terugkomen bij een resultaat: de titel, de URL en een korte omschrijving. Daarnaast is het mogelijk om extra elementen toe te voegen die de aandacht van je bezoeker trekken en in één oogopslag meer informatie geven. Deze toevoegingen heten Rich Snippets. Een paar voorbeelden hiervan zijn:
Zie hieronder een voorbeeld van een Rich Snippet welke wij gebruiken op onze website. De beoordelingen worden door middel van sterren en een cijfer weergegeven onder onze URL. Hierdoor valt het zoekresultaat meer op en zal er eerder op geklikt worden.
Het grote voordeel van Rich Snippets is dat het een gratis tool is om simpelweg meer op te vallen tussen de organische zoekresultaten. Zeker op de concurrerende zoektermen kun je hier veel profijt van hebben. Het gebruik van Rich Snippets garandeert niet per se een hogere notering tussen de zoekresultaten, maar zorgt voor een extra dimensie aan je zoekresultaat die kan helpen bij het verhogen van je click-trough-rate (het percentage gebruikers dat doorklikt op een zoekresultaat). Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat Rich Snippets de click-through-rate tot wel 30% kunnen verhogen!
Rich Snippets worden niet automatisch toegevoegd aan de zoekresultaten. De informatie die in Rich Snippets wordt getoond komt vanaf de website. Google moet dan wel weten welke informatie er op de website staat en waar het te vinden is. Wanneer je jouw website optimaliseert met 'gestructureerde gegevens' (ofwel 'structured data') dan markeer je de informatie voor Google. Hiermee help je Google de juiste informatie op te halen om te tonen in de zoekresultaten. Dit vereist wel enige technische kennis.
Vraag maar raak
|
![]() |
Home Kennisbank Wat zijn Rich Snippets en wat kun je ermee?