Direct contact: 035 - 52 51 676 / info@websteen.nl
|

Wat is het verschil tussen on-page en off-page optimalisatie?

Bij zoekmachine optimalisatie wordt er onderscheid gemaakt tussen on-page en off-page optimalisatie. Maar wat precies het verschil is, is nog niet voor iedereen even duidelijk. Websteen geeft je graag het antwoord:

  • On-page optimalisatie
    Onder ‘on page’-optimalisatie wordt alle optimalisatie verstaan in de zichtbare content van je webpagina: alles wat een bezoeker ziet en ervaart.
  • Off-page optimalisatie
    In tegenstelling tot on-page is off-page optimalisatie juist alle activiteiten die buiten jouw site ondernomen worden op je beter vindbaar te maken in Google.

On-page optimalisatie

Bij on-page optimalisatie draait het erom dat je een pagina op je website relevant gaat maken voor Google. Dit kun je doen door de pagina bijvoorbeeld te optimaliseren voor één specifiek zoekwoord. Het is belangrijk om dat zoekwoord ook terug te laten komen in de metagegevens van de webpagina. Hierdoor kan Google je pagina snel scannen en beoordelen waar je pagina over gaat. Hoe relevanter je pagina, hoe hoger je zult eindigen tussen de zoekresultaten. Naast het tactisch verwerken van zoekwoorden in de pagina zijn er nog een paar tips die bijdragen aan on-page optimalisatie:

  • Voeg aan je afbeeldingen een ALT-tag toe. Alt-tags zijn woorden (of zinnen) die je aan afbeeldingen mee kunt geven en Google helpt bij het begrijpen wat er precies op de foto staat.
  • Maak je pagina’s goed bereikbaar met behulp van interne links, dan wordt het voor zoekmachines eenvoudiger om de pagina’s te indexeren en de linkstructuur van je website te begrijpen.

Off-page optimalisatie

Anders dan on-page zoekmachine optimalisatie gaat het bij off-page optimalisatie over externe factoren (buiten je website om). Deze externe factoren hebben geen directe invloed op bijvoorbeeld het uiterlijk van je website, maar wel op je relevantie. Off-page optimalisatie is voornamelijk gericht op het creëren van waardevolle backlinks. Google meet namelijk de populariteit van de website af aan de hand van de inkomende links. Google beschouwt het aantal links naar jouw pagina als een bewijs van de kwaliteit van jouw website, bedrijf of dienst. Maar onthoud goed dat kwaliteit nog altijd boven kwantiteit gaat. Als de site die naar jou linkt niks met jouw bedrijf heeft te maken dan vindt Google de link ook niet relevant en zal het je dus vrij weinig opleveren.

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden aan Websteen?

Home>Kennisbank - SEO / SEA>Wat is het verschil tussen on-page en off-page...