Bepaal de juiste zoekwoorden

De juiste zoekwoorden | Websteen zoekmachine optimalisatie kennisbankEen potentiële klant / bezoeker van je website zal in veel gevallen via een zoekmachine bij je website terechtkomen. Hoog in de zoekresultaten staan is dan uiteraard van groot belang. Nog veel belangrijker is het echter dat je hoog in de zoekresultaten staat met de juiste zoekwoorden.

Je zal je dus eerst moeten afvragen op welke woorden je klanten waarschijnlijk zullen gaan zoeken. Vraag eens rond waar mensen op zouden zoeken als ze naar jouw product of dienst op zoek zijn. Daarnaast kan je ook gebruik maken van tools die laten zien op welke woorden veel wordt gezocht ( Google Adwords Zoekwoordplanner of Google Insights ).

Google Keywordtool

Op deze manier kan je voor jezelf een lijst interessante zoekwoorden opstellen. De kunst is nu om alleen de belangrijkste woorden uit deze lijst te filteren. Je kan dan veel gerichter optimaliseren en dat zal uiteindelijk resulteren in hogere posities.

Strategisch bepalen van je zoekwoorden

Er zijn veel voor de hand liggende zoekwoorden waar je erg graag op gevonden wilt worden zoals bijvoorbeeld 'webdesign'. Je moet echter begrijpen dat het niet altijd realistisch is om met zo'n woord bovenaan in de resultaten te komen. Zeker als je daarvoor moet concurreren met grote gevestigde bedrijven.

Beter is het om de zoekwoorden specifieker te maken zoals bijvoorbeeld: 'Webdesign Huizen' in plaats van 'webdesign'. Uiteraard wordt er op deze specifiekere termen minder gezocht, maar de concurrentie is veel minder hoog. Uiteindelijk zal een nummer één positie op 'Webdesign Huizen' meer conversie opleveren dan een nummer dertig positie op 'webdesign'. Daarnaast zijn internetgebruikers die specifiekere zoektermen gebruiken gerichter op zoek. Zij weten al wat ze zoeken en hierdoor is de kans op conversie groter.

Algemene zoekwoorden zoals ‘webdesign’ zijn wel een goed punt om mee te beginnen. Aan de hand hiervan kan je namelijk suggesties krijgen via tools zoals Übersuggest en Keywordtool.io. Ook kan je kijken in de zoeksuggesties van Google onderaan de resultatenpagina. Deze kan je vervolgens testen en vergelijken in de Adwords Zoekwoordplanner of met Google Insights.

Heb je hulp nodig met het maken van een zoekwoordenonderzoek? Wij helpen je graag.

Vrijblijvende afspraak inplannen

Websteen

Heb jij ook een leuke uitdaging voor ons?

We gaan hem graag samen met je aan! Neem contact op, dan vertellen we je alles dat je wil weten:

Websteen