Direct contact: 035 - 52 51 676 / info@websteen.nl
|

Wat is een UTM-code?

Wanneer je aan de slag gaat met online marketing wil je graag weten welke campagne het meest effectief is. Het kan zo maar eens zijn dat het verkeer dat vanuit een Facebook bericht op je website terecht komt anders navigeert dan iemand die via je nieuwsbrief binnenkomt. Om dit meetbaar te maken kun je een stukje code toevoegen aan de link naar bijvoorbeeld een artikel op je website. Dit stukje code heet een UTM-code en is de afkorting voor Urchin Tracking Module. Een UTM-code geeft de uiteindelijke URL extra informatie mee. Deze informatie slaat Google Analytics op waardoor je heel eenvoudig de herkomst van het verkeer kunt achterhalen.

Hoe ziet een UTM-code eruit?

Een voorbeeld van een link met UTM-code is:

https://www.websteen.nl/social-media/wat-is-een-utm-code/?utm_source=facebook&utm_medium=content&utm_campaign=wat_is_een_utm_code

Een UTM-code bestaat altijd uit een paar verplichte elementen:

  1. Campagne source (vanuit welke bron wordt er verwezen? Bijvoorbeeld: Facebook of een nieuwsbrief)
  2. Campagne medium (welke vorm van marketing is het? Bijvoorbeeld: cpc, een banner of e-mail)
  3. Campagne naam (wat is de naam van de campagne? Bijvoorbeeld: zomerkorting_augustus2017)

Hoe maak je een UTM-code?

Wil jij graag met UTM-codes aan de slag? Dan heeft Google een tool ontwikkelt die je hierbij kan helpen. De Campaign URL Builder genereert een UTM-code op basis van de door jou ingevulde source, medium en naam. Google Analytics is hoofdlettergevoelig, let dus goed op dat je consistent bent in hoe je de velden invult.

Waar vind je de statistieken van de UTM-codes terug?

In Google Analytics navigeer je via Acquisitie (links) naar Alle campagnes (onderaan). Hier vind je alle informatie van de campagnes die je binnen de geselecteerde datarange hebt lopen. Kijk eens rond wat voor nuttige informatie je kunt vinden. Hebben de campagnes bijvoorbeeld tot conversie geleid of is de gemiddelde sessieduur bij een specifieke campagne hoger geworden? Kun je de gewenste UTM-code niet zo één, twee, drie terugvinden? Dan kun je een secundaire dimensie (bijvoorbeeld bron/medium) toevoegen, waardoor je het allemaal iets overzichtelijker kunt maken.

 

Home>Kennisbank Social Media>Wat is een UTM-code?