Ook dit jaar is Websteen uiteraard weer aanwezig bij het Maatschappelijk Diner in Huizen. Afgelopen donderdag was er een leuk interview te lezen in het HuizerNieuws waarin Roy Jongerden ( Websteen ) en Jan van Galen ( JVGPRO ) vertellen over hun ervaringen met het Maatschappelijk Diner!

Nog tien plekken voor bedrijven bij het Maatschappelijk Diner

Ondernemers halen veel voldoening uit matches en doen graag iets terug

door Floris Hulleman

Websteen in het HuizerNieuws i.v.m. het Maatschappelijk DinerHUIZEN - Ruim negentig deelnemers hebben zich inmiddels aangemeld voor het Maatschappelijk Diner. Onder de aanmeldingen bevinden zich ondernemers Roy Jongerden van Websteen en Jan van Galen van Jvgpro. ''Het geeft enorm veel voldoening."

Jaarlijks schuiven ruim honderd ondernemers en maatschappelijke organisaties aan tijdens het Maatschappelijk Diner in het Hampshire Hotel Newport. Het is dé plek om in gesprek te komen met elkaar en met de gemeente. Doel is om een match te maken: het vinden van een wederzijdse dienst waar je elkaar verder mee helpt.

Geld is hierbij niet het uitgangspunt. Veel vaker gaat het om kennis, materiaal, faciliteiten en toegang tot elkaars netwerken. Soms gaat het ook gewoon over handen uit de mouwen. Juist die verschillen maken het diner voor veel ondernemers interessant.

Website ontwikkeld

"Wij hebben voor Dementievriendelijk Huizen een website ontwikkeld en Tijd voor Meedoen hebben we voorzien van advies", vertelt Roy Jongerden. Met zijn bedrijf Websteen bouwt hij onder meer websites. Zijn expertise kwam goed van pas bij de organisaties. "Vrijwilligerswerk is niet altijd een rolstoel duwen", zegt Jan van Galen. Hij merkt dat veel bedrijven over een drempel heen moeten om mee te doen aan de avond. Puur omdat ze het gevoel hebben geld te moeten geven. "Ik heb zelf ooit een match gesloten met De Marke. Daar zouden wij een lipdub ­ een muzikale verrassing die op beeld wordt vastgelegd ­ voor maken", vertelt Van Galen, die in het verleden veel videoproducties maakte.

Creatief

Zo heeft hij voor het Maatschappelijk Diner zelf ruim dertig matches gevolgd met de camera. Bedrijven kunnen volgens Van Galen heel creatief zijn. "Misschien heeft een bedrijf een kantine waar een kaartclub kan zitten of waar ze verenigingsfeestjes kunnen houden."

Een goed voorbeeld was de match die Thales sloot met het expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen, Visio. "Zij kregen bij Thales, de ontwikkelaar van de ov­poorten, instructies. Een afvaardiging is daar geweest en is gaan oefenen met de ov­chipkaart. Als tegenprestatie kregen werknemers een rondleiding bij Visio", belicht Van Galen zijn voorbeeld.
De motivatie achter de deelname is voor veel ondernemers verschillend. "Het is een mooie gelegenheid om doelgericht maatschappelijk te kunnen ondernemen en voor ons is dit ook een mooi moment om een stukje promotie te genereren'', vertelt Roy Jongerden. Zijn belangrijkste reden is echter dat hij graag iets terug wil doen voor de gemeente. "Huizen zorgt goed voor ons ondernemers en daarom is het goed om iets terug te doen", aldus Jongerden.

Voldoening

Voor Jan van Galen is vooral de voldoening die hij eruit haalt belangrijk. "Je doet iets terug voor een ander. Soms krijg je daar alleen maar een dankjewel voor. Maar ik krijg daar zo ontzettend veel energie van." Ook helpt het deelnemen je met andere ogen naar de maatschappij te kijken. "Zet eens een stap buiten de dagelijkse, zakelijke ratrace. Wat kan ik nog meer betekenen? Het hoeft niet altijd geld te kosten, maar het kan wel een mooie boost zijn voor de medewerkers", verklaart Van Galen. Een constatering die Jongerden onderschrijft. "Die avond bruist van positiviteit. Dat geeft energie, ook voor je bedrijf."

Home Blog Interview met Websteen i.v.m. het Maatschappelijk Diner

Nog niet uitgelezen? Mooi.